@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-5}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.78101}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78101.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78101_a3c7ed8dd222ef2ae11bfa7d98d2e395.pdf} } @article { author = {Alahyari, Nahid and Firoozmand, Mahmoud Reza}, title = {FORMAL REQUIREMENTS OF THE BIDDING PROCESS IN THE IRANIAN LEGAL SYSTEM AND THE WTO GOVERNMENT PROCUREMENT AGREEMENT؛CASE STUDY OF OIL CONTRACTS}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-18}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.296664.349}, abstract = {Purchases made by government agencies to meet their needs for non-commercial purposesare referred to as government procurement. Government procurement is a competitive process that consists of several stages. This paper comparatively examines the above steps between the two legal systems of Iran and the World Trade Organization and concludes that there are fundamental and non-essential differences in the bidding process in Iran's legal system with the World Trade Organization. In order for Iran to join the WTO, some major differences must be resolved. In the meantime, we will take a brief look at the rules and regulations related to tenders in the oil industry. This paper uses a descriptive-analytical and comparative methods.}, keywords = {Accession,Government Procurement Agreement,Technical evaluation,Tender’s law,quality evaluation}, title_fa = {الزامات شکلی فرایند برگزاری مناقصات در نظام حقوقی ایران و موافقت‌نامۀ تدارکات دولتی سازمان تجارت جهانی؛ موردپژوهی قراردادهای نفتی}, abstract_fa = {به خریدهایی که دستگاه‌های دولتی برای تأمین نیازهای خود و با اهداف غیرتجاری انجام می‌دهند، تدارکات دولتی گفته می‌شود. تدارکات دولتی، فرایند رقابتی است که از مراحل مختلفی تشکیل شده است. این مقاله درپی آن است که به صورت تطبیقی مراحل بالا را در دو نظام حقوقی ایران و سازمان تجارت جهانی بررسی کند و به این نتیجه می‌رسد که در خصوص فرایند برگزاری مناقصه، تفاوت‌های اساسی و غیراساسی در نظام حقوقی ایران با سازمان تجارت جهانی وجود دارد که در راستای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی باید تفاوت‌های اساسی تا حدودی برطرف شود. افزون بر این، نگاهی گذرا به قوانین و مقررات مربوط به مناقصات در صنعت نفت خواهیم انداخت. در مقالۀ پیش رو، از روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی استفاده می‌شود.}, keywords_fa = {ارزیابی فنی,ارزیابی کیفی,الحاق,قانون برگزاری مناقصات,موافقت‌نامۀ تدارکات دولتی}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78050.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78050_0331ff4d5da0ceff930d71233b803fd4.pdf} } @article { author = {Aminzadeh, Elham and Nasrollahi, Ali}, title = {EXPLAINING THE NATURE OF OIL CONTRACTS FROM AN ADMINISTRATIVE LAW PERSPECTIVE}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {19-38}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.275793.264}, abstract = {The existence of a state in oil contracts and its specific requirements has raised disagreements on the nature of oil contracts in terms of administrative and non-administrative considerations. Experts like “Professor Doge” believed there’s no difference between administrative or non-administrative consideration in oil contracts. The other group believes that oil contracts are deemed to be administrative as non-administrative contracts are distinguished in terms of observation of legal obligations. With regard to the emphasis on governance principles, the existence of particular commandments and privileges, public person element, and its direct relationship with public interests, oil contracts are generally subjected to administrative contracts. The current study aims at expressing the comments as well as explaining administrative and non-administrative parameters and their compliance with oil contracts.}, keywords = {administrative contracts,government,State Contract,Non-administrative Contracts,Oil Contracts. Public Law}, title_fa = {تبیین ماهیت قراردادهای نفتی از دیدگاه حقوق اداری}, abstract_fa = {وجود عنصر شخص حقوقی حقوق عمومی در قراردادهای نفتی و اقتضائات خاص آن، سبب اختلاف‌نظر میان حقوق‌دانان در ماهیت قراردادهای نفتی از لحاظ اداری و غیراداری قلمداد کردن آن شده است. صاحب‌نظرانی همچون «پروفسور دوگی»، به وحدت ماهیتی قراردادهای اداری با غیراداری باور دارند. از این رو، تفاوتی میان اداری قلمداد کردن قراردادهای نفتی با غیراداری دانستن آن‌ها وجود ندارد. در هر دو، حاکمیت اراده بر آن حاکم است. گروهی دیگر بر آنند که قرارداد نفتی اداری تلقی گردد یا غیراداری، از حیث رعایت الزامات قانونی متمایز است و نمی‌توان حکم یکسانی بر تمامی قراردادها که یک طرف آن دولت است، قائل شد. قراردادهای نفتی به لحاظ تأکید اصول حاکمیتی، وجود احکام و امتیازات خاص (ترجیحی، اقتداری)­، عنصر شخص حقوق عمومی، ارتباط مستقیم آن با منافع عمومی، عموماً تابع قراردادهای اداری است. پژوهش پیش رو، ضمن بیان دیدگاه‌ها، به تبیین شاخص‌های اداری و غیراداری و انطباق آن با قراردادهای نفتی می‌پردازد.}, keywords_fa = {حقوق عمومی,قراردادهای اداری,قراردادهای دولتی,قراردادهای غیراداری,قراردادهای نفتی}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78051.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78051_bf5a99e8c87567ebeabf0b802a7550a0.pdf} } @article { author = {Bandarian, Reza and Bonyadi Naieni, Ali and Amirghodsi, Sirous}, title = {THE COMPARATIVE STUDY OF BUSINESS ENVIRONMENT OF INTERNATIONAL OIL COMPANIES AND NATIONAL OIL COMPANIES, AND PROPOSING SOME POLICY SOLUTIONS FOR ENHANCING THE COMPETITIVE ADVANTAGES OF THESE COMPANIES}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {39-58}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.290663.320}, abstract = {Major trends of change in the business environment of the oil industry had an impressive influence over the business models of the International Oil Companies (IOCs) as well as the National Oil Companies (NOCs) as the new competitors in this field. These trends brought about a number of changes in the business models as well. The researcher, consequently, tried to analyze the major trends of change in the business environment of these two types of oil companies through an analytic-descriptive approach, and assessed the influence of the changes in business environment of oil companies on the business models of the IOCs and NOCs. Finally, a number of suggestions were proposed to enhance the business models of these companies. The results of the study revealed that five major changes took place in the business environment of the oil companies. These major trends which were generally in favor of the NOCs and largely been at the expense of the IOCs, brought about three major changes in the business models of IOCs as well as three major changes in the business models of the NOCs. Based on these changes, a few suggestions are presented to improve the competitive advantages of NOCs and IOCs.}, keywords = {Business environment,Business model,Comparative Study,Global Competition,International Oil Companies,National Oil Companies}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی محیط کسب‌وکار شرکت‌های نفتی بین‌المللی و ملی و ارائۀ پیشنهادهای سیاستی جهت ارتقای مزیت‌های رقابتی این شرکت‌ها}, abstract_fa = {تغییرات اساسی در محیط کسب‌وکار صنعت نفت بر الگوهای کسب‌وکار غول‌های بزرگ نفتی و نیز شرکت‌های نفتی ملی به عنوان رقیبان تازه‌وارد این شرکت‌ها در عرصۀ رقابت جهانی تأثیر بسزایی داشته و باعث ایجاد تغییراتی در این الگوها شده است. بنابراین، در مقالۀ پیش رو، با روشی توصیفی- تحلیلی، به ارزیابی تغییرات اساسی در محیط کسب‌وکار شرکت‌های نفتی بین‌المللی و شرکت‌های نفتی ملی پرداخته‌ایم تا تأثیر این تغییرات را بر الگوهای کسب‌وکار این شرکت‌ها واکاوی کرده و در نهایت، پیشنهادهایی جهت ارتقای الگوهای کسب‌وکار این دو دسته از شرکت‌های نفتی ارائه داده‌ایم. نتایج این مطالعه، نشان می‌دهد که پنج تغییر اساسی در محیط کسب‌وکار شرکت‌های نفتی به وقوع پیوسته است. این تغییرات که به‌طور کلی به نفع شرکت‌های نفتی ملی و تا حدود زیادی به زیان شرکت‌های نفتی بین‌المللی بوده‌اند، به ایجاد سه تغییر اساسی در الگوهای کسب‌وکار شرکت‌های نفتی بین‌المللی و سه تغییر اساسی در الگوهای کسب‌وکار شرکت‌های نفتی ملی انجامیده است. از این رو، پیشنهادهایی به منظور افزایش مزیت رقابتی شرکت‌های نفتی ملی و بین‌المللی ارائه شده است.}, keywords_fa = {الگوی کسب‌وکار,رقابت جهانی,شرکت‌های نفتی بین‌المللی,شرکت‌های نفتی ملی,محیط کسب‌وکار,مطالعۀ تطبیقی}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78052.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78052_30783850a9b353e6cef78ade1cb2ca7c.pdf} } @article { author = {Pashmi, Bahram and Boloori, Peyman and Salimi Turkamani, Hojjat}, title = {HUMAN RIGHTS AT THE INTERNATIONAL ATOMIC ENERGY AGENCY}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {59-76}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.291441.321}, abstract = {The International Atomic Energy Agency (IAEA) has targeted the use of the atom for peace and human well-being and has three missions in the field of safeguards, safety and nuclear science and technology. In the area of safeguard and security, which are the missions of a negative nature, if the Agency fails to meet its commitments, the rights such as the right to life, the right to health and the right to the environment will be violated; moreover, in the fields of science and technology and the use of atomic energy for peace, which are the missions of a positive nature, the Agency is required to take actions to realize human rights. Given that human rights must always be the starting point for the activities of international organizations for the gradual development of international law, the Agency's performance demonstrates the conflict between its normative and practical approaches to human rights. Although the Millennium Development Goals are at the center of the Agency's attention, for a number of reasons including the disbelief of the developed countries on the right to development, and the Agency's own disregard for some principles, such as the principles of equality and non-discrimination, as well as the lack of a mechanism to oblige the nuclear states to fulfil their commitment of transferring nuclear knowledge to the developing countries, has made the Agency less successful in the two areas of safeguards and the promotion of peaceful nuclear science and techniques.}, keywords = {Principle of Equality,Non-discrimination Principle,Nuclear Safety,Safeguards,right to peace,Right to Development,Right to Healthy Environment}, title_fa = {جایگاه حقوق بشر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی}, abstract_fa = {آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کاربرد اتم را در راستای صلح، سلامت و سعادت بشر هدف‌گذاری کرده و دارای سه مأموریت در زمینۀ پادمان، ایمنی و علوم و فنون هسته‌ای است. در زمینۀ پادمان و ایمنی که از ماهیت سلبی برخوردارند، اگر از طرف آژانس تعللی رخ دهد، حقوقی همچون حق بر حیات، حق بر سلامتی و حق بر محیط زیست نقض می‌گردد. افزون بر آن‌که، در خصوص علم و فناوری و به خدمت گرفتن اتم برای صلح که از ماهیت ایجابی برخوردارند، نیازمند اقدامات آژانس در جهت تحقق حقوق بشر هستیم. با توجه به اینکه حقوق بشر بایستی همواره به‌عنوان نقطۀ عزیمت فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی در راستای توسعۀ تدریجی حقوق بین‌الملل باشد، عملکرد آژانس از تعارض رویکرد هنجاری و عملی آن در قبال حقوق بشر حکایت دارد. اگرچه اهداف توسعۀ هزاره در کانون توجه آژانس قرار دارد، به دلایل متعدد، ازجمله ناباوری کشورهای توسعه‌یافته به مقولۀ حق بر توسعه و نیز بی‌توجهی خود آژانس به اصولی همچون اصل برابری، اصل عدم تبعیض و نبود سازوکاری جهت الزام کشورهای هسته‌ای مبنی بر تعهد انتقال دانش هسته‌ای به کشورهای درحال توسعه، باعث شده است که در دو حوزۀ مأموریت پادمانی و ترویج علوم و فنون صلح‌آمیز هسته‌ای، چندان کامیاب نباشد.}, keywords_fa = {اصل برابری,اصل عدم تبعیض,ایمنی هسته‌ای,پادمان,حق بر صلح,حق بر توسعه,حق بر محیط زیست سالم}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78053.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78053_5400b1deb7beb02d5bcb39b82a2dd200.pdf} } @article { author = {Hajian, Mohammad Mahdi and Imani, Mohammad Amin}, title = {STUDY OF THE EVOLUTION OF FINANCIAL DERIVATIVES REGULATION IN THE UNITED STATES WITH EMPHASIS ON ENERGY AND OIL TRADES}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {77-96}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.279151.276}, abstract = {The United States is one of the important origins of derivative instruments and markets in energy trading and has regulatory experiences instructive for other countries. In this paper, the background and evolution of eight laws adopted for derivatives regulation in this Country over the past hundred and fifty years in two periods -before and after the emergence of oil and energy derivatives- have been examined. The first four laws are enacted before emergence of energy derivatives and are mainly related to agricultural transactions that are the basis of the second period laws. The last four laws are related to after emergence and application of derivative instruments used in oil, gas and energy transactions in the last five decades. This article discusses the motivations, regulatory mechanisms and contents of each of these laws and finally presents the lessons learned for regulating energy derivatives in Iran and the world.}, keywords = {Derivative Instruments,Energy,oil and gas,Regulation,United States}, title_fa = {بررسی سیر تحول مقررات‌گذاری ابزارهای مشتقه با تأکید بر معاملات انرژی و نفت در ایالات‌متحده‌آمریکا}, abstract_fa = {ایالات‌متحده‌آمریکا یکی از خاستگاه‌های مهم ابزارها و بازارهای مشتقه در معاملات انرژی و دارای تجربیات مقررات‌گذاری و قانون‌گذاری آموزنده برای دیگر کشورها در این زمینه است. در این مقاله، پیشینه و سیر تحول هشت قانون مصوب برای مقررات‌گذاری بر مشتقات در این کشور از بیش از 150 سال گذشته، در دو دورۀ زمانی پیش و پس از ظهور مشتقات نفت و انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. چهار قانون نخست، مصوب پیش از پیدایش مشتقات انرژی و عمدتاً مربوط به معاملات کشاورزی است که نیا و سنگ بنای قوانین دورۀ دوم به‌شمار می‌آیند؛ درحالی‌که چهار قانون اخیر مربوط به پس از پیدایش و کاربرد ابزارهای مشتقه در معاملات نفت و گاز و انرژی در پنج دهۀ اخیر است. در این نوشتار، سیر تحول، انگیزه‌های وضع هریک از این قوانین و سازوکارهای مقررات‌گذاری و مفاد آن‌ها بحث و بررسی شده و سرانجام، درس‌آموخته‌ها برای مقررات‌گذاری معاملات مشتقات انرژی در ایران و جهان ارائه شده است.}, keywords_fa = {ابزارهای مشتقه,انرژی,ایالات‌متحده‌آمریکا,مقررات‌گذاری,نفت و گاز}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78054.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78054_9ba0ad720f97b2a96ade02d08048f240.pdf} } @article { author = {Darabpour, Mehrab and Anisi, Elham}, title = {EFFECTIVE CONCILIATION MORE USEFUL THAN DISPUTE ADJUDICATION BOARD IN OIL AND GAS PROJECT AND SUBSIDIARIES}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {97-114}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.295280.338}, abstract = {Oil Contracts such as many other international commercial contracts are so complex. There are many subsidiaries in relation to an international construction contract. Disputes are an inseparable part of almost all international long-term construction contracts which deal with huge financial and human resources. How to deal with disputes and solve them is vital. Suspension or any stop in the project would definitely affect other subcontracts. There is a new trend for resolving disputes out of courts by the way of ADRs. These techniques need to be regulated to guarantee the enforcement of outcomes. Conciliation is one the ADR techniques. The method of harmonization of the current regulations in the Iranian legal system by international conciliation rules will be argued. By the way of these updates the decision of a conciliator could be enforced as a judicial award. This approach could to some useful extend guarantee the cash flow and financial efficiency of construction projects in long-term contracts.}, keywords = {alternative dispute resolution,conciliation,prevent project work stop,financial efficiency,Effective Enforcement}, title_fa = {سازشی کارآمدتر از فیصلۀ دعاوی در هیأت‌های حل اختلاف قراردادهای مرتبط با پروژه‌های نفت و گاز}, abstract_fa = {قراردادهای حوزۀ نفت که غالباً بلندمدت هستند، در ذات خود با پیچیدگی‌های فراوانی همراهند. بخشی از این قراردادها، به‌ویژه در حوزۀ پایین‌دستی، در قالب قرارداد پیمانکاری هستند که مستلزم انعقاد صدها قرارداد مرتبط دیگر است. توقف یکی از قراردادها، اثر نامطلوب در سایر قراردادهای فرعی، اقماری یا زنجیره‌ای دارد. بروز اختلاف در چنین زنجیرۀ پیچیده‌ای، گریزناپذیر است. از این رو، نحوۀ رویارویی با اختلافات و چگونگی حل‌وفصل کردن آن، به نحوی که مانع توقف پروژه نگردد، اهمیت بسزایی دارد. سال‌هاست گرایش ویژه‌ای نسبت به به‌کارگیریروش‌های حل اختلاف خارج از دادگاه‌ها که از نظر اقتصادی بسیار کارآمد هستند، مورد توجه قرار گرفته است. به‌کارگیری این روش‌ها مستلزم وجود شیوه‌نامۀ صحیح از فرایند حل اختلاف خارج از دادگاه است تا اجرای نتیجۀ به‌دست آمده از فرایند رسیدگی را زیر چتر خود قرار دهد؛ وگرنه نتیجۀ حاصل از رسیدگی‌های خارج از دادگاه، چنانچه اثر اجرایی برای طرفین نداشته باشد، کارآیی اقتصادی نداشته و هیچ انگیزه‌ای برای حل اختلاف از این طریق برای طرفین برجای نخواهد گذاشت. این پژوهش درپی یافتن راهی برای اجرای مؤثر نتیجه‌های حاصل از رسیدگی‌های خارج از دادگاه، از جمله سازش در صنعت نفت و گاز است تا ضمن هم‌سو نمودن ساختارهای کنونی حقوقی با مقررات بین‌المللی سازش، به منظور حفظ کارآمدی اقتصادی قراردادهای نفت و گاز و قراردادهای مرتبط آن، سازش به جای هیأت حل اختلاف قراردادی مندرج در شیوه‌نامۀ وزارت نفت پیش‌بینی گردد و نتایج برآمده از فرایند سازش، مانند رأی داوری و قضایی، اجرا شود و در نهایت با تسریع در حل اختلاف، از توقف پروژه‌های عظیم نفت و گاز و به هدر رفتن سرمایه جلوگیری گردد.}, keywords_fa = {روش‌های جایگزین رسیدگی‌های قضایی,سازش,ضمانت اجرا,عدم توقف کار,کارآمدی اقتصادی}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78055.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78055_3701e07c8360af0e91054eb638fe1c5c.pdf} } @article { author = {Razavirad, Mohammad}, title = {LEGAL STATUS OF THE ENVIRONMENTAL REQUIREMENTS OF THE MARPOL CONVENTION FOR THE STATES PARTIES TO UNCLOS}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {115-131}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.278740.274}, abstract = {One of the issues addressed by the UNCLOS is the protection of the marine environment. The major challenge in this respect is that the Convention has in most cases only referred to general principles and requirements and has not specified more detailed rules and specific environmental standards. This can create many practical problems for States Parties in fulfilling their environmental obligations. The reasons for this include avoiding the practical difficulties and difficulties caused by the amendment and updating of this Convention in order to comply with the newer standards. The approach taken in UNCLOS is to refer to the rules and standards contained in other instruments, such as the “International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL)”, which is much simpler to amend and update. The challenge is the legal status of the rules and standards in the recent Convention for the States Parties to UNCLOS, since the convention has never explicitly referred to this document. However, these rules and standards seem to be binding for States Parties to UNCLOS, such as the provisions of the MARPOL.}, keywords = {reference,standards,IMO,UNCLOS,MARPOL Convention}, title_fa = {وضعیت حقوقی الزامات زیست‌محیطی کنوانسیون مارپل برای دولت‌های عضو کنوانسیون 1982 حقوق دریاها}, abstract_fa = {یکی از مواردی که کنوانسیون 1982 حقوق دریاها بدان پرداخته است، حفاظت از محیط زیست دریاست. چالش اساسی در این زمینه، این است که کنوانسیون در بیشتر موارد، تنها به بیان اصول و الزامات کلی پرداخته و قواعد جزئی‌تر و معیارهای خاص زیست‌محیطی را ذکر نکرده است. این مسئله می‌تواند مشکلات بسیاری برای دولت‌های عضو در مقام اجرای تعهدات زیست‌محیطی خویش ایجاد کند. دلایل این امر، از جمله احتراز از مشکلات عملی و دشواری‌های ناشی از اصلاح و به‌روزرسانی این کنوانسیون جهت هماهنگی با معیارهای جدیدتر است. راهکاری که در کنوانسیون 1982 اندیشیده شده است، احاله به قواعد و معیارهای موجود در اسناد دیگر، همچون «کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها (مارپل)» است که به‌مراتب بازنگری و به‌روزرسانی آن‌ها ساده‌تر انجام می‌شود. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، در خصوص وضعیت حقوقی قواعد و معیارهای موجود در کنوانسیون اخیر برای دولت‌های عضو کنوانسیون 1982 است؛ زیرا این کنوانسیون هیچ‌گاه به‌صراحت به این سند اشاره نکرده است. با وجود این، به نظر می‌رسد این قواعد و معیارها برای دولت‌های عضو کنوانسیون 1982، همچون مقررات کنوانسیون یادشده، جنبۀ الزام‌آور داشته باشد.}, keywords_fa = {آیمو,احاله,کنوانسیون 1982 حقوق دریاها,کنوانسیون مارپل,معیارها}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78056.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78056_1288a97d562b4cfbd265b3fbba41afc3.pdf} } @article { author = {Sardoeinasab, Mohammad and Ghaemi, Hadi}, title = {THE EU ELECTRICITY MARKET REGULATORY}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {133-152}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.276783.269}, abstract = {In the electricity industry sector, regulations have an important role. Regulatory means regulation and monitoring on electricity systems. In the European electricity market, regulatory has faced different challenges. In this legal system, the electricity market is regulated at both national and European levels. The principles of independence and accountability are seen recently at the both levels. Regulatory authorities have many powers and responsibilities. At the level of the EU, the EC and ACER are the most important elements of the electricity market regulatory framework. Additionally, these two unofficial regulators co-operate alongside them. Network codes have been approved to increase the efficiency of the domestic electricity market and increase co-operation and coordination between network operators. Due to the differences in financial and physical markets for electricity, each of these markets has its own regulating regime.}, keywords = {regulatory,Regulation,Electricity Market,Electricity system,EU Market,Network Codes}, title_fa = {تنظیم‌گری بازار برق اروپایی}, abstract_fa = {چکیده در حوزۀ صنعت برق، رگولاتوری نقش مهمی بر عهده دارد. رگولاتوری عبارت است از تنظیم مقررات و نظارت در سطح سیستم برق. در بازار اروپایی برق، رگولاتوری با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. در این رژیم حقوقی، رگولاتوری بازار برق در دو سطح ملی و اتحادیۀ اروپایی انجام می‌شود. اصول استقلال و پاسخ‌گویی، هم در بخش رگولاتوری ملی و هم در حوزۀ رگولاتوری در سطح اتحادیۀ اروپایی دیده می‌شود. مراجع رگولاتوری اختیارات و تکالیف زیادی دارند. در سطح اتحادیۀ اروپایی، کمیسیون اروپایی و آژانس هماهنگ‌کنندۀ رگولاتورهای انرژی، مهم‌ترین ارکان رگولاتوری بازار برق هستند. در کنار این دو، رگولاتورهای غیررسمی نیز فعالیت می‌کنند. به منظور افزایش کارایی بازار داخلی برق و افزایش همکاری مشترک و هماهنگی میان اپراتورهای شبکه، کدهای شبکه تصویب شده‌اند. در این مقاله، به ابعاد مختلف تنظیم بازار برق اروپایی پرداخته شده است.}, keywords_fa = {بازار اروپایی,بازار برق,تنظیم مقررات,رگولاتوری,سیستم برق,کدهای شبکه}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78057.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78057_a924d43b718a73ab9ccef3ec24e57f04.pdf} } @article { author = {Salehi, Javad}, title = {SUBMARINE PIPELINES IN CONFLICT OF THE COASTAL STATE’S SOVEREIGN RIGHTS IN THE EXCLUSIVE ECONOMIC ZONE AND CONTINENTAL SHELF}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {153-171}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.298024.355}, abstract = {Transit of oil and gas submarine pipelines through Coastal State’s Exclusive Economic Zone and Continental Shelf has conflicting interests which necessitates balancing this in the context of International Law of the Seas, which is the subject of this paper by descriptive and analytical model. The main question of the research is what are the rights and obligations of the Coastal State as opposed to the rights and obligations of the oil and gas submarine pipeline applicant in the Coastal State’s Exclusive Economic Zone and Continental Shelf? The research findings show that Coastal States want to further restrict the submarine pipeline applicant in the Coastal State’s Exclusive Economic Zone and Continental Shelf, while the latter also have the freedom to lay submarine pipeline. However, delineation of the course for laying of pipelines is subject to the consent of the Coastal State which the submarine pipeline applicant requires.}, keywords = {Submarine Pipelines,Exclusive Economic Zone,Continental Shelf,Coastal State,Convention on the Law of the Sea}, title_fa = {لوله‌گذاری زیردریایی در تقابل با اعمال حقوق حاکمۀ دولت ساحلی در منطقۀ انحصاری اقتصادی و فلات قاره}, abstract_fa = {عبور لوله‌های زیردریایی انتقال نفت و گاز از منطقۀ انحصاری اقتصادی یا فلات‌قارۀ دولت ساحلی با تقابل در منافع مختلف همراه است. برقراری تعادل در این زمینه در بستر آموزه‌های حقوق بین‌الملل دریاها ضروری است. از این رو، بررسی ابعاد آن با الگوی توصیفی و تحلیلی، موضوع این نوشتار است. پرسش اصلی پژوهش این است که بایسته‌های حقوق و تعهدات دولت ساحلی در تقابل با حقوق و تعهدات دولت متقاضی لوله‌گذاری زیردریایی انتقال نفت و گاز در مناطق انحصاری اقتصادی و فلات‌قارۀ دولت ساحلی چیست؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دولت‌های ساحلی، خواهان ایجاد محدودیت بیشتر پیش روی دولت‌های متقاضی لوله‌گذاری زیردریایی در منطقۀ انحصاری اقتصادی و فلات‌قاره هستند؛ در حالی‌که دولت‌های متقاضی نیز به موجب اصل آزادی دریاها دارای آزادی عمل در لوله‌گذاری زیردریایی هستند. با وجود این،‌ تعیین مسیر برای خطوط لولۀ زیردریایی، موضوع رضایت دولت ساحلی است که دولت متقاضی لوله‌گذاری زیردریایی ناگزیر از جلب آن است.}, keywords_fa = {دولت ساحلی,فلات قاره,کنوانسیون حقوق دریاها,لوله‌گذاری زیردریایی,منطقۀ انحصاری اقتصادی}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78058.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78058_dfbe8e8449c1d5ea97f69b3b66cafa46.pdf} } @article { author = {Ghasemi, Golam Ali and Akefi Ghaziani, Mohammad}, title = {THE PROTECTION OF ENERGY INFRASTRUCTURES IN INTERNATIONAL ARMED CONFLICTS}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {173-193}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.301563.367}, abstract = {The Energy Infrastructures are critical for countries in terms of economic and social aspects. The occurrence of international armed conflicts exposes them to destruction or disruption. These infrastructures have also faced modern cyber threats with the development of technology. Therefore, the international legal and humanitarian protections of these installations have become a paramount necessity. Such legal protections are applicable under international human rights and humanitarian law. The provisions of the Geneva Conventions and the First Additional Protocol, play a significant role in this between. This article has been written in a descriptive and analytical method, with the aim to conceive the nature of these international legal obligations and to understand the state of these rules and regulations. The article eventually concludes that, by the emergence of new methods of warfare and the growing threats against the energy infrastructures, the protections stipulated in these instruments appear to be inefficient. The initiatives of governments and international organizations to codify the legal rules and regulations, although non-binding in nature, need to keep pace with the increasing threats.}, keywords = {Armed Conflict,Cyber Attack,Customary Rule,Energy infrastructure,Humanitarian law}, title_fa = {حمایت از زیرساخت‌های انرژی در مخاصمات مسلحانۀ بین‌المللی}, abstract_fa = {زیرساخت‌های انرژی از منظر اقتصادی و اجتماعی اهمیت بسزایی برای کشورها دارد. وقوع مخاصمات مسلحانۀ بین‌المللی، این زیرساخت‌ها را در معرض تخریب و یا اختلال قرار می‌دهد. با توسعۀ فناوری، این زیرساخت‌ها با تهدیدات نوین سایبری نیز روبه‌رو شده است. بنابراین، حمایت‌های حقوقی بین‌المللی و حقوق بشردوستانه از این تأسیسات ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. این حمایت‌های حقوقی به موجب حقوق بین‌الملل بشر و حقوق بشردوستانه قابل اعمال است. مقررات کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل الحاقی اول، نقش مهمی در این خصوص ایفا می‌کند. این مقاله با هدف درک ماهیت الزامات حقوقی بین‌المللی در این زمینه و دریافت کیفیت این قواعد و مقررات، با شیوۀ توصیفی و تحلیلی نگاشته شده است و به این نتیجه می‌رسد که حمایت‌های مقرر در این اسناد، به واسطۀ پدیداری شیوه‌های نوین جنگی و گسترش روزافزون تهدیدات علیه زیرساخت‌های انرژی، تا حدود زیادی ناکارآمد جلوه می‌نماید. نوآوری‌های دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای تدوین قواعد و مقررات حقوقی نیز کُند و عمدتاً با ماهیت حقوقی غیرالزام‌آور همراه بوده است. }, keywords_fa = {حقوق بشردوستانه,حملۀ سایبری,زیرساختهای انرژی,قاعدۀ عرفی,مخاصمۀ مسلحانه}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78059.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78059_3c6f5c6385ee48b37b109eb7eca86a1f.pdf} } @article { author = {Maboudi, Reza and Rezaee, Seyed Alireza and Oladi, Sajad}, title = {COMPETITION LAW IN ENERGY SECTOR; WITH AN EMPHASIS ON THE EXPERIENCE OF THE EUROPEAN UNION AND IRAN}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {195-213}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.286034.296}, abstract = {Energy law has always been important for governments. The energy market has significant issues, such as security of supply, due to its strategic and influential position. Therefore, governments have entered this field and have regulated this market. The important question in this regard is whether rules of competition law can be applied to energy market or not? If the answer is positive, is the level of applying these rules in the energy markets similar to other goods and services markets? And is there any particular restriction to the application of these rules in energy market? This article attempts to examine the European Union's experience and the Iranian one in answering the above questions. The EU has made efforts to achieve the objectives of competition law and energy law, the most important being the application of liberalization packs. Studies have shown that it is possible to apply the rules of competition law in the field of energy. At the same time, the application of these rules should be suitable to the structure of such markets and inevitably there are limits to the application of the rules of competition law. In Iran, despite the establishment of Stock Exchange of Energy and the possibility of selling electricity to major consumers by private power plants, the Iranian energy market cannot yet be regarded as a competitive market. Therefore, this article concludes that Iranian legislator and the competition policy makers in Iran need to apply specific rules and regulations to develop competition in our country`s energy market.}, keywords = {Antitrust Law,energy market,Liberalization,Market Regulation}, title_fa = {حقوق رقابت در عرصۀ انرژی؛ با تأکید بر تجربۀ اتحادیۀ اروپا و ایران}, abstract_fa = {عرصۀ حقوق انرژی همواره برای دولت‌ها اهمیت بسیاری دارد. بازار انرژی به دلیل دارابودن موقعیتی راهبردی و تأثیرگذار، دارای مسائل مهمی مثل امنیت عرضه است. از این رو، دولت‌ها وارد این عرصه شده و به تنظیم بازار اقدام کرده‌اند. اکنون پرسش این است که آیا می‌توان قواعد حقوق رقابت را در بازارهای انرژی اعمال کرد؟ چنانچه پاسخ مثبت باشد، آیا گسترۀ اعمال این قواعد در بازارهای انرژی، مانند بازارهای سایر کالاها و خدمات است و هیچ محدودیت ویژه‌ای در اعمال این قواعد در بازار مذکور وجود ندارد؟ در این مقاله سعی شده است تا تجربۀ اتحادیۀ اروپا و ایران در پاسخ‌گویی به پرسش‌های پیش‌گفته بررسی گردد. اتحادیۀ اروپا برای دستیابی به اهداف حقوق رقابت و حقوق انرژی تلاش‌هایی کرده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تدوین «بسته‌های آزادسازی» اشاره کرد. با مطالعات انجام‌شده، به نظر می‌رسد اعمال قواعد حقوق رقابت در عرصۀ انرژی بلامانع باشد. در عین حال، نحوۀ اعمال این قواعد متناسب با ساختار این‌گونه بازارها بوده و به ناگزیر محدودیت‌هایی در اعمال قواعد حقوق رقابت وجود دارد. در ایران، با وجود تأسیس بورس انرژی و فراهم شدن امکان فروش برق به مصرف‌کنندگان عمده توسط نیروگاه‌های خصوصی، هنوز نمی‌توان بازار انرژی ایران را بازاری رقابتی تلقی کرد. بنابراین پژوهش پیش رو، با این نتیجه و پیشنهاد پایان یافته است که قانون‌گذار ایرانی و سیاست‌گذاران رقابت در ایران نیازمند وضع مقررات و سیاست‌های ویژه‌ای جهت ایجاد رقابت در بازار انرژی کشور هستند.}, keywords_fa = {آزادسازی,بازار انرژی,تنظیم بازار,حقوق ضد انحصار}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78060.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78060_8243b3b6218845b2ed620813ad52cf86.pdf} } @article { author = {Mousazadeh, Ebrahim and Barkhi, Nasim}, title = {COMPARATIVE STUDY OF OWNERSHIP OF OIL AND GAS MINES IN IRAN AND NAFTA COUNTRIES}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {215-230}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.252271.184}, abstract = {Oil and gas resources are of particular importance in each economy and constitute one of the main foundations of economic systems. Since this wealth play an important role in the progress and growth of each country, various economic systems and, consequently, those governments seek to explain the property rights of these resources. The history of the transformation of oil contracts and national movements has always been associated with the fact that ownership of the underground oil and gas resources will remain in the hands of the host government. From a legal point of view, various assumptions about ownership of oil resources have been designed, which are discussed in this paper under two general titles of public and private ownership. The system of ownership of the countries of America and Canada, and Mexico and Iran, as the subcategory of these two systems of ownership will be reviewed.}, keywords = {Ownership,Mines,oil and gas,Iran,NAFTA countries}, title_fa = {بررسی تطبیقی مالکیت معادن نفت و گاز در ایران و کشورهای حوزۀ نفتا}, abstract_fa = {منابع نفت و گاز در هر اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مالکیت بر این منابع همواره  از موضوعات مهم و بحث‌برانگیز دولت میزبان و شرکت‌های نفتی داخلی و بین‌المللی شمرده می‌شود. تاریخ تحول قراردادهای نفتی و جنبش‌های ملی همواره با این مهم همراه بوده است که مالکیت بر منابع زیرزمینی نفت و گاز در ید مبسوط دولت میزبان باقی بماند. این امر، به‌ویژه در کشورهای نفت‌خیزِ در حال توسعه، با وجود پیشینۀ تاریخی استعمار توسط نظام سرمایه‌داری، از حساسیت بسزایی برخوردار است. از این رو، در این مقاله و در پاسخ به این پرسش که مالکیت نفت و گاز در ایران و کشورهای نفتا، از آنِ کدام بخش است؟ با روش توصیفی- تحلیلی، فرض‌های مختلف مالکیتی تحت دو عنوان مالکیت عمومی و دولتی و مالکیت خصوصی و با در نظر گرفتن نظرات چهارگانۀ فقهی در خصوص مالکیت بررسی می‌شود و در نهایت، نظام مالکیت کشورهای آمریکا، کانادا، مکزیک و ایران، به عنوان زیرشاخۀ این دو نظام مالکیتی تبیین شده است که نتایج به دست آمده، حکایت از آن دارد که به دلیل اشکالات مالکیت خصوصی و براساس آرای قضایی، مالکیت در آمریکا و کانادا از اواخر قرن نوزدهم به سمت مالکیت عمومی تحول داشته است؛ هرچند که حق مکتسب مالکان خصوصی قبل از آن محترم شمرده شده است. }, keywords_fa = {ایران,کشورهای حوزۀ نفتا,مالکیت,معادن,نفت و گاز}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78061.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78061_e1ee819ae6347357e07ff600f1c5e967.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Journal Of Researches Energy Law Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-12}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-3140}, eissn = {2538-3159}, doi = {10.22059/jrels.2020.78189}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78189.html}, eprint = {https://jrels.ut.ac.ir/article_78189_b085c3736dfaf32ed4d858a58ceebf4b.pdf} }