per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2016-09-22
2
2
189
212
10.22059/jrels.2016.62720
62720
ISI
بررسی اعتبار و کارایی شرط دریافت یا پرداخت در قراردادهای فروش ال ان جی
the validity and enforceability of “take or pay” clauses in LNG contracts
سید نصرالله ابراهیمی
snebrahimi@gmail.com
1
کیمیا دانایی
kimia.danaei@gmail.com
2
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران
به دلیل نیاز پروژههای ال ان جی به سرمایهگذاریهای عظیم، اغلب تأمینکنندگان مالی بدون اطمینان از یک جریان درآمدی ثابت برای بازگشت سرمایه، به تأمین مالی اقدام نمیکنند. اصلیترین ابزاری که این اطمینان را برای فروشندگان و تأمینکنندگان مالی فراهم میآورد، درج شرط دریافت یا پرداخت در قرارداد است. به همین دلیل امروزه شرط دریافت یا پرداخت به یکی از مفاد اساسی قراردادهای بیع ال ان جی تبدیل شده است. در نظامهای حقوقی مختلف تردیدهایی نسبت به اعتبار این شرط مطرح شده که نیازمند تعمد و پاسخگویی است. علاوه بر این، به نظر میرسد این شرط در قالبی که امروزه در اغلب قراردادها رواج دارد، یعنی بررسی و تعیین آن براساس میزان سالیانۀ قراردادی تحویل ال ان جی، نمیتواند هدفی را که فلسفۀ پیشبینی این شرط در قراردادها بوده است برآورده کند. بررسی اعتبار این شرط در نظامهای حقوقی مختلف به علاوه بررسی دلایل ادعای ناکارآمدی آن و پیشبینی راهحلی برای فائقآمدن بر این مشکل، موضوع مقالۀ حاضر است.
Since the LNG projects are so capital intensive, often financers do not finance in these projects without making sure about its certain income stream. The main instrument to reach into this certainty for the sellers and financers is inserting the “Take or Pay” clause in the contract. Therefore, today the “take or pay” clause has become the defining characteristic of long term LNG sales contracts. In different legal regimes, some doubts have been raised against the validity and enforceability of this clause. In addition with changing feature of LNG projects, it seems that traditional “take or pay” clauses have lost their efficiency and we need to step back and reevaluate the traditional “take or pay” structure in today’s evolving LNG marketplace. Considering the validity and enforceability of “take or pay” clauses in different legal regimes and the reasons of their inefficiency and finding some ways to improve the efficiency has been considered in this article.
https://jrels.ut.ac.ir/article_62720_a6fda6a7e78e91f21bd29781e68401af.pdf
تأمین مالی
تعهد دریافت یا پرداخت
شرط دریافت یا پرداخت
قرارداد فروش ال ان جی
میزان سالیانۀ قراردادی
Take or pay clause
Financing
Take or pay obligation
Annual Contract Quantity
LNG Sells Contracts
LNG
Shipment
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2016-09-22
2
2
213
228
10.22059/jrels.2016.62721
62721
ISI
بررسی صلاحیتهای کمیسیون آبهای زیرزمینی در حقوق آب ایران
بررسی صلاحیت های کمیسیون آب های زیر زمینی در حقوق آب ایران
سیدناصرالدین بدیسار
naserbadisar@yahoo.com
1
سید محمد صادق احمدی
naserbadisar1@gmail.com
2
دانشجوی دورۀ دکترای حقوق عمومی، واحد اصفهان (خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
استادیار گروه حقوق عمومی، واحد اصفهان (خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
بحران آب در سطح جهانی و تلاش دولتها برای مبارزه با خشکسالی و قحطی و آثار ناشی از آن دولتها را بر آن داشته است تا نهایت تلاش خود را برای کنترل و استفاده از منابع آبهای زیرزمینی به کار گیرند. تحول بزرگ در عرصۀ قانونگذاری در بخش آب، تصویب «قانون آب و نحوۀ ملیشدن» بود. تحول بزرگ در این قانون، تعریف نظام حقوق آب مبتنی بر صدور مجوز بهرهبرداری از سوی دولت بود. هدف اصلی این قانون توسعۀ پایدار منابع آب بود و هرگونه بهرهبرداری از این منابع تحت نظارت دولت قرار گرفت و گرفتن پروانۀ بهرهبرداری از دولت امکانپذیر شد. در قانون توزیع عادلانۀ آب و قانون تعیینتکلیف چاههای آب فاقد پروانۀ بهرهبرداری کمیسیون صدور پروانهها و کمیسیون آبهای زیرزمینی پیشبینی شده است. در این مقاله صلاحیت آنها در حقوق آب ایران با تکیه بر نصوص قانونی و آرای مراجع عالی قضایی بررسی میشود.
بحران آب در سطح جهانی و تلاش دولتها برای مبارزه با خشکسالی و قحطی و آثار ناشی از آن دولتها را بر آن داشته است تا نهایت تلاش خود را برای کنترل و استفاده از منابع آبهای زیرزمینی به کار گیرند. تحول بزرگ در عرصه قانونگذاری در بخش آب، تصویب " قانون آب و نحوه ملی شدن" بود. تحول بزرگ در این قانون، تعریف نظام حقوق آب مبتنی بر صدور مجوز بهره برداری از سوی دولت بود، هدف اصلی این قانون توسعه پایدار منابع آب بود، هرگونه بهره برداری از این منابع تحت نظارت دولت قرار گرفت و با گرفتن پروانه بهره برداری از دولت امکانپذیر شد.در قانون توزیع عادلانه آب و قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری کمیسون صدور پروانه ها و کمیسیون آب های زیر زمینی پیش بینی شده است که در این مقاله به بررسی صلاحیت آنها در حقوق آب ایران با تکیه بر نصوص قانونی و آراء مراجع عالی قضایی پرداخته می شود.
https://jrels.ut.ac.ir/article_62721_9ff5de8cb0011013e4ee4501861057cf.pdf
آبهای زیرزمینی
آرای مراجع قضایی
صلاحیت
کمیسیون
صلاحیت
کمیسیون
آب های زیر زمینی
اراء مراجع قضایی
و
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2016-09-22
2
2
229
252
10.22059/jrels.2016.62722
62722
ISI
تحلیل کارایی سیاست کیفری ایران در قبال جرایم مرتبط با آب
Analysis of the Effectiveness of Iran's Penal Policy in Relation to Water Related Offences
حمید بهره مند
bahrmand@ut.ac.ir
1
سینا رستمی
sinarostami.1372@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
وابستگی حیات بشر به آب و منابع آبی و نقش بیبدیل آن در تأمین نیازهای عمومی و اجتماعی امری انکارناپذیر است. با وجود این، میتوان گفت استفادۀ بیرویه از منابع آبی و سرازیرشدن فاضلاب صنعتی موجب آلودگی آب و منابع آبی شده است. میزان ضرر حاصل از اینگونه اعمال بهگونهای است که میتواند نظم عمومی را مختل کند. بنابراین، لزوم مداخلۀ دولتها بهمنظور ممانعت از ارتکاب این قبیل اعمال ضروری است. یکی از ابزارهای مداخلۀ دولتها برای حمایت از منابع آبی، توسل به حقوق کیفری است. به همین دلیل در نظام حقوقی ایران نیز در جهت پاسداری از اصول قانون اساسی و با توجه به عمومی محسوبشدن منابع آبی و لزوم حمایت کیفری از آنها، برخی اعمال، جرمانگاری و برای آنها مجازاتهایی تعیین شده است. در این مقاله ضمن تبیین مبانی حمایت کیفری از آب، قوانین مختلف و عناصر تشکیلدهندۀ جرایم این حوزه بررسی میشود. با توجه به اقتصادی محسوبشدن برخی از این جرایم، ضمانت اجراهای کیفری موجود و کارآمدی آنها بهمنظور بازدارندگی از ارتکاب این جرایم تحلیل و در نهایت پیشنهادهایی برای اصلاح قوانین موجود ارائه خواهد شد.
Human life dependency on water and water resources and its unique role in public and social needs is not deniable. However, improper use of water resources and pouring industrial wastewater are some of factors that have caused water pollution. The damage caused by these acts is in a manner that can disrupt public order. Therefore, government intervention is necessary to prevent the commission of such acts. One of the tools of government intervention to protect water resources, is to resort to the criminal law. So, considering the publicity of water resources and the necessity of criminal protection, in Iranian legal system some conducts are criminalized for the purpose of protection of Constitution provisions. In this article we explain the basics of criminal protection of water and various laws and the constituent elements of offenses in this area will be discussed. Due to the economic aspect of some of these offenses, current criminal sanctions and their sufficiency to deter committing these crimes will be analyzed and eventually some suggestion for amending current laws will be introduced.
https://jrels.ut.ac.ir/article_62722_5540347ae8add3ef7bc08a982ed5eb2a.pdf
آب
آلودهکردن منابع آبی
برداشت بیرویه از منابع آبی
جرایم
جرمانگاری
سیاست کیفری
نظام حقوقی ایران
water
offences
Criminal policy
criminalization
Iranian legal system
Pollution of water resources
Overexploitation of water resources
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2016-09-22
2
2
253
278
10.22059/jrels.2016.62723
62723
ISI
بررسی و تجزیه و تحلیل نظام مالی قراردادهای مشارکت در تولید
Evaluation and analysis of fiscal regime in Production Sharing Contracts (PSC)
محمد توکلی
mtavakolm@yahoo.com
1
ولیالله آئینه نگینی
v_negini@yahoo.com
2
عادل بهرامی
bahramiadel87@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه صنعت نفت
کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه صنعت نفت
کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه صنعت نفت
با نگاهی به انواع نظامهای قراردادی در صنعت نفت مشاهده میشود که کشورها در سطح جهان از قراردادهای متنوع و گوناگونی بهمنظور اکتشاف و توسعۀ میدانهای نفتی خود استفاده میکنند. اصولاً قراردادها از تنوع گستردهای برخوردارند و حتی ممکن است نظام قراردادی از یک میدان نسبت به میدان دیگر با مشخصات مشابه تفاوتهای اساسی و بااهمیتی داشته باشد. بنابراین، آنچه در نظامهای قراردادی صنعت نفت مهم است مفاد و عناصر مالی، فنی و حقوقی ذکرشده در آن است و طراحی نظام مالی کارا در قراردادهای نفتی نیازمند حضور گروههای تخصصی فنی، حقوقی و مالی در کنار یکدیگر بهمنظور طراحی قراردادهاست. در این مقاله ابتدا انواع قراردادها در صنعت نفت را بررسی میکنیم، سپس به صورت خاص عناصر و نظام مالی استفادهشده در قراردادهای مشارکت در تولید بررسی و تجزیه و تحلیل و شیوۀ محاسبه و گنجاندن این مفاد در قرارداد تشریح میشود. همچنین بیان میشود که چگونه مبنای نقاط پرش میتواند بر عایدات طرفین تأثیر گذارد. در پایان نیز هر کدام از عناصر مالی از قبیل تغییرات قیمت روی عایدات طرفین در قراردادهای مشارکت در تولید بررسی خواهند شد.
Looking at the variety of contractual systems in the oil industry shows that countries across the world use different exploration and development contracts in their oil fields. However, oil and gas industry is covered with three contractual systems (concession, Product Sharing Contracts (PSC) and service contracts) and exploration and exploitation activities of projects are assigned by this system. But if we review the contract items and elements, we can understand a wide variety of contractual systems. Based on this analysis and evidence projects with same conditions may have different fiscal regimes. Therefore, with this interpretation, financial, technical and legal issues are significant factors in contractual system. Based on contract's name we could not judge impartially. In this article fiscal regime in product sharing agreements are explained and analyzed. Then it is shown how threshold and trigger effect the government and investors take. Finally, fiscal regime factors and this effects in oil and gas project return will be explained.
https://jrels.ut.ac.ir/article_62723_7c03309f337ed1361d62b547e2247456.pdf
قرارداد مشارکت در تولید
نظام مالی
نقطۀ پرش
fiscal regime
Production Sharing Contracts (PSC)
threshold
Efficient Fiscal regime
Flexiblity
neutrality
Stablity
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2016-09-22
2
2
279
304
10.22059/jrels.2016.62724
62724
ISI
چالشهای حمایتهای کیفری از قنوات (مطالعۀ موردی: قنات قصبۀ گناباد)
Criminal support challenges of Qanats (Case Study Gonabad Ghasabe Qanat)
سید حسین حسینی
shosseini@um.ac.ir
1
زهیر جهان دیده
zoheir.jahandideh@mail.um.ac.ir
2
دانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
قناتها از یکسو با تأمین آب شرب و کشاورزی و از سوی دیگر با سودآوری حاصل از جذب گردشگر خارجی و داخلی اهمیت اقتصادی فراوانی دارند. همچنین، قناتها دلیلی معتبر بر قدمت و تمدن کهن این مرز و بوم محسوب میشوند، بنابراین حمایت و حفاظت از قناتها امری ضروری به نظر میرسد. در این میان، قنات قصبۀ گناباد بهمنزلۀ عمیقترین قنات جهان، علاوه بر اینکه نقشی بیبدیل در توسعۀ شهری و روستایی گناباد ایفا میکند؛ با ثبت جهانی در یونسکو، با الزاماتی مانند افزایش وسعت حریم همراه شده است. در این خصوص علاوه بر ارائۀ راهکارهای مدیریت صحیح و بهرهبرداری بهینه، میتوان از جایگاه و نقش مؤثر قوانین بهویژه قوانین کیفری سود جست. مطالعۀ حمایتهای کیفری از قنوات با تکیه بر قنات قصبۀ گناباد نشان خواهد داد این حمایتها دارای چه ضعفها و چالشهایی است. مواردی که شناسایی آنها میتواند سبب افزایش تأثیرگذاری حقوق کیفری در حمایت از قنات قصبۀ گناباد شود.
Qanats to provide drinking water and agriculture on the one hand and on the other hand the benefits of the attracting foreign tourists and Internal have great economic importance. Also valid reason the dating back Qanats and ancient civilization of the country's be. So it seems necessary protection and conservation of Qanats. In the meantime, the borough subterranean Gonabab as The deepest Qanats world, in addition to being unparalleled role In the urban and rural development plays Gonabad, with world record UNESCO, with privacy requirements such as increasing breadth of, been associated.in addition management solutions Correct and optimal exploitation, position and effective role laws, especially criminal laws can be used. Study support Criminal relying on subterranean Qanats in Gonabad borough will show these supports is boasts what the weaknesses and challenges. They identify cases where can increase the effectiveness of criminal law in support of the Gonabad Ghasabe Qanat.
https://jrels.ut.ac.ir/article_62724_ba0911b036b782c6f5bce21eba07f896.pdf
اهمیت قنات
بهرهبرداری بهینه از قنات
جایگاه تقنینی قنات
حمایت کیفری از قنات
ضمانت اجرای کیفری
قنات قصبۀ گناباد
Keywords: importance of Qanat
support of Qanat
Optimal operation of the Qanat
Gonabad Ghasabe Qanats
the status of legislative Qanat
criminal support of the Qanat
criminal sanctions
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2016-09-22
2
2
305
322
10.22059/jrels.2016.62725
62725
ISI
تحلیل حقوقی مواد قانونی آلودگی آب با مطالعۀ موردی رودخانۀ کارون و مسئولیت ملی و بینالمللی ایران در قبال آن
Legal analysis of articles of the water pollution: comparative study case of Karun River and its national and international responsibilities
جلیل مالکی
jal_maleki@iauctb.ac.ir
1
محمد عبدالهی
mabdolahi255@gmail.com
2
لیلا باجلان
bagelan23@gmail.com
3
استادیار گروه حقوق خصوصی و رئیس دانشکدۀ حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز
کارشناس ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران
کارشناس ارشد حقوق بینالملل دانشگاه مفید قم
رودخانۀ کارون از بزرگترین رودخانههای مرزی و تنها رودخانۀ قابل کشتیرانی در ایران است. علاوه بر این ویژگیها تنها رودخانهای است که با آبهای بینالمللی و اقیانوسهای جهان ارتباط دارد، اما چند سالی است که این رودخانه به رودخانهای کمآب و آلوده تبدیل شده است و از آن بهمنزلۀ وسیلهای برای انتقال انواع فاضلابهای شهری و روستایی استفاده میکنند. همۀ این عوامل سبب شده است تا آلودگی رودخانۀ کارون نهتنها آب شرب مردم استان، بلکه حتی، کیفیت آب کشاورزی و تولید محصول با کمیت و کیفیت مرغوب بهخصوص در ناحیۀ میانی و جنوبی استان را با مشکل روبهرو کند. کشورها میبایست در سطح داخلی و بینالمللی قوانین و کنوانسیونهایی در خصوص آلودگی آبهای سطحی تهیه کنند تا بدینترتیب زمینهساز جلوگیری از آلودهشدن رودخانههایی همچون کارون شوند. در مقالۀ حاضر سعی شده است مواد قانونی حفاظت از آبهای سطحی در مقابل آلودگیهای آب بهویژه حفاظت و احیای رودخانۀ کارون تحلیل حقوقی شود و مسئولیت ملی و بینالمللی ایران در قبال آلودگی رودخانۀ کارون بررسی و در آخر پیشنهادها و راهکارهایی در جهت احیای آن ارائه شود.
Abstract Karun River is the only navigable river in Iran. In addition to these features, it is the only river that has relationship with international waters and oceans of the world. However, in a few past years it has changed to a low-water and polluted river ad it is used as a means to transfer the urban and rural sewage. All these factors have caused that the River Pollution makes troubles not only the drinking water of people of the province, but also the quality of water for agriculture and crop production with high quality and quantity especially in the central and southern parts of the province. the countries have to provide domestically and internationally the rules and conventions regarding pollution of surface waters so that they provide grounds for preventing contamination of rivers including the Karun.In this article, it has been tried to present a legal analysis of the legal articles in the field of protection of surface waters against pollution of water especially protection and restoration of the Karun. National and international responsibility of Iran against pollution of Karun River is reviewed. At last, some suggestions and solutions will be made in order to revive it.
https://jrels.ut.ac.ir/article_62725_87f5ee34717357160c46023bfcc4ccb8.pdf
آلودگی
ایران
تحلیل حقوقی
رودخانۀ کارون
مسئولیت بینالمللی
مسئولیت ملی
مواد قانونی
Keywords: Karun River
Pollution
Iran
International Responsibility
national responsibility
legal analysis
legal articles
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2016-09-22
2
2
323
346
10.22059/jrels.2016.62726
62726
ISI
موانع و راهکارهای بهرهبرداری از میادین مشترک نفت و گاز ایران
barriers and solutions for the operation of Iran's oil and gas shared resources
جعفر نوری
jafarnory@ut.ac.ir
1
فاطمه خوش چهره
f.khoshchehreh@gmail.com
2
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای حقوق نفت و گاز دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
ایران از اصلیترین دارندگان ذخایر نفت و گاز دنیا، در سالیان اخیر سرمایهگذاری گستردهای در حوزۀ اکتشاف و بهرهبرداری از میادین خود کرده است. این در حالی است که این کشور حدود 28 میدان مشترک با کشورهای همسایۀ خود دارد و طرف مقابل در دو دهۀ گذشته سرمایهگذاری وسیعی را به صورت یکجانبه شروع کرده و لذا منطقاً بهرهبرداری متمرکز از این میادین و سرمایهگذاری در این بخش، از اهمیت بسیاری برخوردار است. به منظور تحقق این هدف، باید موانعی که در عمل و طی سالهای اخیر برداشت صحیح از این میادین را ناممکن کرده است، شناسایی و راهکارهایی برای برونرفت از آن به اجرا گذاشته شوند. در این پژوهش موانع پیشروی بهرهبرداری از میادین مشترک در دو بعد قراردادی و غیرقراردادی بررسی شدهاند و راهکارهایی حقوقی مانند اصلاح مدل قراردادی بالادستی کشور و افزایش ثبات قراردادها در کنار راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک و روشهای نوین تأمین مالی و مدیریت منابع مالی داخلی برای بهبود تولید از میادین پیشنهاد شده است.
Islamic republic of Iran as a major holder of oil and gas reservoir in the world,has a broad investment in exploration and operation phase in common oil and gas fields in recent years while this country has about 28 of this common field with it's Neighboring country. as the other party tried to invest in these fields mutually in last two decades, Iran has to operate and invest intensively on shared fields. to achieve this goal, barriers which causes failure in operating and financing should identified first and then solutions fir solving the problem needs to be designed. in this research we try to to clarify these barricades whether in contractual forms or not, beside proposing solutions like amendment of petroleum contract , increasing stabilization of contracts as well as diplomatic ways and new financing methods and managing local resources in order to enhanced recovery of fields.
https://jrels.ut.ac.ir/article_62726_61712d5833776a091b7d60d298b83cb8.pdf
تأمین مالی
ثبات قراردادی
دیپلماسی
میادین مشترک نفت و گاز
موانع
shared resources of oil and gas
Barriers
stabilization of contract
Finance
International Law
National Interests
diplomacy