per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
1
36
10.22059/jrels.2018.251951.186
68051
ISI
مالکیت عمومی بر منابع نفتی و تأثیر آن بر انتخاب الگوی قراردادی در حوزۀ بالادستی صنعت نفت و گاز
Public Ownership of Oil Resources and its Impact on the Choice of Contractual model in the upstream Sector of Oil and Gas Industry
محمدعلی بهمئی
ma-bahmaei@sbu.ac.ir
1
محمد آرین
m_arian59@yahoo.com
2
استادیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه شهید بهشتی
مالکیت منابع نفتی همواره یکی از موضوعات چالشی در بُعد ملی و بینالمللی بوده است. در قانون اساسی ایران، پذیرش مالکیت عمومی بر ذخایر نفتی در مفهوم فقهی «اَنفال»، باعث پیدایش این تصور در برخی از مدیران و صاحبنظران صنعت نفت شده است که جز الگوی قراردادی خدماتی، استفاده از دیگر الگوهای قراردادی نفتی، مغایر با اَنفال بودن مالکیت منابع نفتی است. بررسی دقیق جایگاه مفهوم مالکیت عمومی بر منابع نفتی در کشورهای ونزوئلا، اندونزی، عراق و ایران از یکسو، و ارزیابی ماهیت هر یک از الگوهای قراردادی نفتی و پیشینۀ کاربرد آنها در کشورهای پیشگفته، بیانگر این امر است که برخلاف آنچه در صنعت نفت ایران تصور میشود، عمومی بودن مالکیت منابع نفتی محدودیتی در کاربرد روش قراردادی مشارکتی در حوزۀ بالادستی صنعت نفت ایجاد نمیکند، بلکه تنها الگوی امتیازی است که با مفهوم مالکیت عمومی بر منابع نفتی در تعارض است.
Ownership of oil resources has always been one of the challenging issues at national and international levels. The acceptance of public ownership of oil reserves in the Constitution of Iran in the jurisprudential sense of “Anfal” has led to the emergence of this notion by some of the oil industry's leaders and experts, that, apart from the service contract model, the use of other contractual oil models is contrary to the public ownership of oil resources. The precise examination of the status of public ownership of oil resources in the countries of Venezuela, Indonesia, Iraq and Iran on the one hand, and the assessment of the nature of each of petroleum contractual models and their application in these countries on the other, shows that contrary to what is perceived in Iran's oil industry, public ownership of oil resources does not constrain the use of participation method in the upstream sector of oil industry, but that the concession model is the only model contradicting the notion of public ownership of oil resources.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68051_51b3efb9862acbd184c4b8f988f5eebb.pdf
اَنفال
قراردادهای نفتی
مالکیت عمومی
منابع نفتی
Public Ownership
Oil Resources
Anfal
Petroleum Contracts
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
37
60
10.22059/jrels.2018.260633.213
68052
ISI
اثر بازگشت تحریمهای ثانویۀ آمریکا بر صنعت نفت و گاز ایران: فرصتها و تهدیدها
The Impact of Reinstatement of US Secondary Sanctions on Iran's Oil and Gas Sector: Opportunities and Challenges
سید محمد حسن رضوی
hassan.razavi@ut.ac.ir
1
فاطمه زینالدینی
f.zeynodini@gmail.com
2
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای حقوق دانشکدۀ حقوق دانشگاه مونترال، کانادا
بازگشت تحریمهای ثانویۀ آمریکا در هجدهم اردیبهشتماه 1397، باعث ایجاد نظم حقوقی جدیدی در خصوص فعالیتهای سرمایهگذاری و تجاری با ایران، به ویژه در صنعت نفت و گاز شده است. تحریمهایی که هدف آن، افراد و شرکتهای غیرآمریکایی بوده و به صورت فراسرزمینی، همۀ کنشگران و فعالان مرتبط با بازار ایران را هدف قرار میدهد. مقالۀ پیش رو بر آن است تا با مطالعۀ تطبیقی تحریمهای اقتصادی اِعمالشده در فاصلۀ سالهای 1389 تا 1392، آثار آنها بر اقتصاد و صنعت نفت و گاز ایران و تحریمهای ثانویۀ اِعمالشده از هجدهم اردیبهشتماه 1397 را در وضعیت کنونی اقتصاد ایران، فرصتها و تهدیدهای پیش روی صنعت نفت و گاز و اقتصاد ایران در برخورد با اِعمال دوبارۀ تحریمهای ثانویۀ آمریکا شناسایی کرده و از این طریق، به ارائۀ راهکار برای پیشگیری و کاهش آثار منفی تحریمهای ثانویۀ اقتصادی جدید بپردازد.
The Reinstatement of US secondary sanctions on May 8, 2018 has led to a new legal environment with regards to the commercial activities and investment in Iran’s oil and gas sector. The economic sanctions targets non-US companies and individuals and affects all the players related to the Iranian market on an extra-territorial basis. This article looks to study the opportunities and threats Iran’s economy and oil and gas sectors are facing through comparing the economic sanctions imposed during 2010-2013 with the reinstatement of US secondary sanctions against Iran on May 8, 2018. It further provides policy advising on how to prevent and mitigate the negative impact of these reinstated secondary sanctions.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68052_40dd383d38ed5c63b74fb94e8c411eb7.pdf
تحریمهای ثانویۀ آمریکا
بازگشت تحریمهای اقتصادی
صنعت نفت و گاز
دسترسی به بازار آمریکا
قانون سیسادا
قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا
US secondary sanctions
the return of economic sanctions
the oil and gas industry
access to the US market
the Sisaawa law
the US National Defense Authorization Act
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
61
90
10.22059/jrels.2018.224991.99
68053
ISI
آسیبشناسی قوانین ایران در قبال صیانت و حفظ منابع آبهای سطحی و زیرزمینی
Critical Study of Laws Relating to the Safeguarding of Surface Water and Groundwater
محمود روح الامینی
mrpf2005@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشکدۀ حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان
وجود بحران آب در کشورمان یک واقعیت است. قانونگذار از سال 1285 به این موضوع پی برده و در جهت استفادۀ بهینه از منابع آبی کشور و مبارزه با بحران آب در چندین مرحله اقدام به قانونگذاری کرده است. برخی از این قوانین مانند قانون حفظ و حراست منابع آبهای زیرزمینی 1345 به نحو مطلوبی از منابع آب کشور صیانت میکند، برعکس برخی قوانین دیگر مانند قانون توزیع عادلانۀ آب 1361 نهتنها از منابع آب صیانت نمیکند، بلکه برخی از مقررات آن، بهویژه ضمانت اجراهای کیفری آن به دلیل ناکارآمدی زمینۀ آسیب به منابع آبی کشور را فراهم میآورد. فقدان قوانین کارآمد و ضمانت اجراهای کیفری مؤثر سبب شده است که عملاً افراد با استفادۀ غیرمجاز از آبهای کشور و حفر چاههای غیرمجاز به منابع آبی کشور تعرض کنند. بیتردید صیانت از منابع آبی کشور نیاز فوری به اصلاح قوانین موجود و وضع ضمانت اجراهای کیفری مؤثر دارد.
The water crisis in Iran is a reality. The Iranian legislator, with a view to an effective fight against this phenomenon, has passed several laws in this area. Some laws are effective in this regard and compatible with this goal, such as the 1345 Law on the Protection of Groundwater Sources. However, other laws are not only ineffective but also undermine this goal, such as the Law on the Equitable Distribution of Water of 1361. It should be noted that some articles of this law undermine the safeguarding of groundwater. In particular, the penal sanctions provided for by this law are not severe enough and therefore they are not effective. As a consequence of the inefficiency of these sections, the provisions of the Law of 1361 are not respected. For this reason the law of 1361 needs modification and especially the penalties envisaged by this law must be replaced by the more severe provisions.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68053_8a4bfc7e6a860e257f2d232c4dd919ce.pdf
آبهای سطحی
آبهای زیرزمینی
بحران آب
چاه غیرمجاز
سفرههای آب زیرزمینی
Water Crisis
illegal wells
surface water
Groundwater
underground aquifers
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
91
118
10.22059/jrels.2018.264245.231
68054
ISI
قرارداد اجارۀ کشتی گازِ طبیعیِ مایعشده و ارتباط آن با قرارداد فروش
Liquefied Natural Gas Ship Charter Party Agreements and Their Interrelation with Sale Agreements
محمد ساردوئی نسب
sardoeinasab@ut.ac.ir
1
حامد رسولی
hamed.rasoulii@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسیارشد حقوق تجارت بینالملل دانشگاه تهران
حجم عظیم ذخایر گازی ایران، دسترسی به دریای آزاد و نیاز روزافزون اروپا و آسیا به گاز طبیعیِ مایعشده (ال.ان.جی)، این حامل انرژی را در جایگاه ممتازی قرار داده است که دلیل آن، امکان حمل آسان این محصول است. بهرهگیری از کشتیهای مخصوص حمل این نوع گاز، این امکان را فراهم میسازند که فروشندۀ گاز با انعقاد قرارداد اجارۀ این نوع خاص کشتی، محصول خویش را به سراسر دنیا انتقال دهد. در عین حال، تنظیم هماهنگ تعهدات قرارداد اجارۀ کشتی گاز طبیعیِ مایعشده (ال.ان.جی) و قرارداد فروش گاز طبیعیِ مایعشده (ال.ان.جی)، به دلیل تأثیرگذاری دوسویۀ این تعهدات در یکدیگر، در عمل بسیار مهم است. در مقالۀ پیش رو، با تأکید بر روش کتابخانهای، کوشیدهایم ضمن بیان ویژگیهای منحصر به فرد کشتی مخصوص حمل گاز طبیعیِ مایعشده (ال.ان.جی)، اجزای حقوقی قرارداد اجارۀ این کشتی مورد شناسایی قرار گرفته و موارد مشترک تعهدات آن با قرارداد فروش گاز طبیعیِ مایعشده روشن شود.
In contrast to other energy sources Iran’s huge gas resources, its access to maritime routes and increasing Europe’s and Asia’s need for energy, and easy transformability, makes LNG a priority for Iran. Exclusive ships for shipping LNG provide this opportunity for sellers to enter into charter party contract with owner to take advantage of this industry. However, setting charter party obligations and purchase agreements, due to their interrelation, is really important. In this article, the authors in addition to describing exclusive aspects of this kind of ships, study legal components of these agreements and explain overlaps between charter party and purchase agreements.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68054_206e239c774fd0bc2a2f0511625fe9c1.pdf
حمل (انتقال)
قرارداد اجارۀ کشتی
قرارداد فروش
گاز طبیعیِ مایعشده (ال.ان.جی)
Charter party agreement
Transportation
Liquefied natural gas (LNG)
sale agreement
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
119
138
10.22059/jrels.2018.240681.139
68055
ISI
چالش کثرت سازمانی در حقوق بینالملل انرژی
Institutional Fragmentation in International Energy Law
حجت سلیمی ترکمانی
h.salimy@yahoo.com
1
استادیار حقوق بینالملل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
حقوق بینالملل انرژی در روند توسعه و تکامل تدریجی خود با پدیدۀ کثرت سازمانی روبهرو شده است. نبود سازمان جهانی با صلاحیت جامع، واکنشی بودن حقوق انرژی، گوناگونی منابع انرژی و چندبُعدی بودن مسئلۀ انرژی، از دلایل پیدایش این کثرت در گسترۀ حقوق بینالملل انرژی است. از این رو، سازمانهای بینالمللی متعددی در حوزۀ انرژی ایجاد شدهاند که به دلیل دامنۀ محدود عضوبت، طرح ساختاری نامطلوب و نبود یا کمبود التزام سازمانی، کارایی و انسجام حقوق بینالملل انرژی را با چالش اساسی روبهرو ساختهاند. راهکار آرمانگرایانه برای مدیریت این آثار نامطلوب، ایجاد سازمان جهانی انرژی با صلاحیت گسترده در آینده است که میتواند با الگوبرداری از ساختار برخی سازمانهای موجود، از راه اصلاح یا ایجاد، شکل بگیرد. در نبود سازمان جهانی انرژی، راهکار رسیدن به انسجام، تقسیم کار مبتنی بر اولویت سازمانهای اقتصادی بر سایر سازمانهای بینالمللی موجود در این زمینه است.
International energy law faces the challenge of institutional fragmentation in its progressive development and evolution process. Lack of comprehensive energy organizations, reactive nature of energy law, variety of energy resources and multidimensional nature of energy issues have led to institutional fragmentation. Due to these reasons, several organizations have been established, causing challenges of efficiency and solidarity of international energy law. Because of limited membership, structural design issues and lack or shortage of commitment, there is not required efficiency and unification among international energy organizations. To manage this undesirable effect, the ideal solution is to establish a world energy organization which could be made by modeling from some international organization through construction or modifying. Absent this organization, the realistic solution to reach the solidarity is division of labor based on prioritization of economic organizations on international organizations in this area.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68055_885251d76a85d8b247f14300c34b81a2.pdf
حقوق بینالملل انرژی
سازمان جهانی انرژی
کثرت سازمانی
international energy law
institutional fragmentation
world energy organization
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
139
182
10.22059/jrels.2018.240929.144
68056
ISI
مدیریت دانش در سیر تاریخی قراردادهای بالادستی صنعت نفت ایران
Knowledge Management in Historical Path of Upstream Contracts of Iran’s Oil Industry
فیصل عامری
faysal_ameri@yahoo.co.uk
1
عباس کاظمی نجفآبادی
abaskazemi@gmail.com
2
سیدمهدی میرفتاح
mmirfattah@yahoo.com
3
دانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بینالمللی نفت و گاز دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامۀ طباطبائی
ایران با داشتن ذخایر عظیم هیدروکربوری جهان، با گذشت بیش از یک قرن از نخستین استخراج و بهرهبرداری نفت در قلمرو خود، تا امروز به یک قرارداد جامع که زمینهساز پیشرفت دانش فنی کشور و سوقدهنده به حداکثرسازی ظرفیت اقتصادی میادین هیدروکربوری باشد، دست نیافته است. در این پژوهش ضمن نگاهی اجمالی به دانش و مدیریت آن، به عنوان شرط لازم انتقال فناوری، قراردادهای نفتی امتیازی، مشارکتی و خدماتی پیش و پس از انقلاب اسلامی، از نگاه مدیریت دانش واکاوی شدهاند. نتایج بهدستآمده، نشان میدهد قراردادهای امتیازی فارغ از رویکرد دانشی و بدون فراهم کردن بستر تحقق ابعاد و فرایندهای مدیریت دانش تنظیم شده و قراردادهای مشارکتی و خدماتی نیز به اختصار و بدون تأمین تضمینهای لازم، تنها زمینهساز کسب دانش بوده و رویکردی به سایر ابعاد مدیریت دانش نداشته است. پس از انقلاب اسلامی، با وجود تحولات و پیشرفتهای شگرف دانش در چند دهۀ اخیر، شروط راهبردی برای تحقق ابعاد مدیریت دانش و توسعه دانش و فناوری در قراردادهای بیع متقابل به روشنی مطرح نشده است و در نسل سوم این قراردادها، بُعد اجرایی انتقال فناوری فقط در سطح آموزش نیروهای انسانی، آن هم نه به صورت مطلوب نمود مییابد.
After a century from the extraction of petroleum in Iran, as the owner of big hydrocarbon reserves in the world, the country has not achieved a fully comprehensive and enhancing technical knowledge of oil contract to maximize its economic capacity in extracting from the national hydrocarbon fields. In this study, considering the importance of knowledge management as a necessary factor, we have investigated concessions, production sharing and service oil agreements in Iran from the aspect of knowledge management before and after the Islamic revolution. The results show that contracted oil concessions are far from being knowledge approached and none of the fields of the knowledge management achievement can be found. Both Production sharing and service oil contracts papered the way only for knowledge acquisition without a letter of guarantee. After the Islamic revolution, in spite of knowledge and technology development in recent decades, there is no strategic condition in buy-back oil contracts for the achievement of the knowledge management dimensions. Technology transfer is only limited to undesirable human resource training in the third generation of these contracts.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68056_aa3850cd1678a06890d879fa415ba693.pdf
انتقال فناوری
حوزۀ بالادستی
قراردادهای نفتی
مدل پروبست
مدیریت دانش
Oil contracts
Upstream
Knowledge Management
Technology transfer
Probst Model
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
183
210
10.22059/jrels.2018.248038.173
68057
ISI
نقض اصل لزوم وفای به عهد به موجب اصل حاکمیت دایمی دولت بر منابع طبیعی: جبران خسارت یا پرداخت غرامت؟
Breaching the Principle of pacta sunt servanda by Virtue of the Principle of Permanent Sovereignty over Natural Resources: Compensation or Indemnity
مهدی عباسی سرمدی
ma.sarmadi@yahoo.com
1
مسعود امانی
amani.masoud@gmail.com
2
محمدجواد گوهریان
goharianjavad@yahoo.com
3
دانشیار حقوق بینالملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی
دکتری حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق (ع)
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی
قاعدۀ لزوم وفای به عهد، اساسیترین اصل حاکم بر قراردادهای بینالمللی است که تحت تأثیر اقدامات دولتها، با اصول دیگری مانند اصل حاکمیت دایمی دولت بر منابع طبیعی، محدود شده است. رویّۀ قضایی بینالمللی نشان میدهد که اگر اِعمال حاکمیت در قراردادهای نفتی از طریق مصادره و ملی کردن اموال سرمایهگذار خارجی، به خاتمۀ قرارداد بیانجامد، دولت باید نسبت به جبران خسارت بر مبنای ارزش دفتری اموال مصادره شده و یا پرداخت غرامت بر اساس حقوق بینالملل اقدام کند؛ به گونهای که اگر ملی کردن و مصادره توسط حاکمیتی مشروع و با رعایت منافع عموم و بدون هرگونه تبعیض انجام شود، آنگاه لزوم جبران خسارت از سرمایهگذار خارجی مطرح میشود؛ والا باید از پرداخت غرامت بر اساس حقوق بینالملل که افزون بر جبران خسارت، شامل حکم به جبران عدمالنفع ناشی از منافع آتیه نیز میشود، سخن راند. البته لازمۀ حکم به جبران خسارت یا پرداخت غرامت، مشروعیت حکومت است؛ به گونهای که در فرض شناسایی حاکمیت توسط سایر تابعان حقوق بینالملل، میتوان تکلیف به جبران خسارت یا پرداخت غرامت را الزامی دانست.
The rule of pacta sunt servanda, as the most fundamental principle governing international treaties, has been limited under the influence of the actions of governments by other principles such as the principle of permanent sovereignty over natural resources. International judicial procedure indicates that if exercising sovereignty in oil contracts through expropriation and nationalization of foreign investor's properties leads to the termination of a contract, the State should provide compensation based on the book value of the seized property or indemnify on the basis of international law, such that if nationalization and expropriation is carried out by a legitimate authority and with observance of public interests and without any discrimination, the necessity of obtaining compensation from the foreign investor will be raised. Otherwise, indemnification based on international law which includes compensation as well as judgment to compensate the loss of benefits from future advantages should be discussed. But it is necessary that the judgment for compensation or indemnification is issued by a legitimate State in a way that in the situation of identification of governance by other followers of international law in compensation or indemnification can be deemed necessary.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68057_1243112839e4ae0d6306760d45847b39.pdf
پرداخت غرامت
حاکمیت دولت بر منابع طبیعی
حاکمیت مشروع
جبران خسارت
لزوم وفای به عهد
Pacta saunt servanda
Permanent Sovereignty over natural Resources
Legitimate sovereignty
compensation
indemnification
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
211
239
10.22059/jrels.2018.220781.65
68058
ISI
توسعۀ صنعت ساخت داخل تجهیزات بخش بالادستی نفت کشور؛ ارزیابی نظام حقوقی در چارچوب سیاستهای کلی «علم و فناوری»
Developing Industry of Oil and Gas Upstream Equipment Production in Iran: Assessment of the Legal Regime within the Framework of the Overall Policy of "Science and Technology"
عباس کاظمی نجفآبادی
abbaskazemi@gmail.com
1
علیرضا غفاری
ar.ghafari@yahoo.com
2
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز دانشگاه علامه طباطبایئی
صنعت نفت، مؤثرترین و بزرگترین صنعت فعال در ایران است و بیگمان مهمترین صنعت کشور به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیت ملی به شمار میرود. با وجود این، حوزۀ تأمین تجهیزات مورد نیاز این صنعت در بخش بالادستی، همچنان وابستگی قابل توجهی به خارج از کشور دارد. موارد متعددی برای تشریح اهمیت ساخت داخلی تجهیزات نفتی در ایران وجود دارد که کاهش هزینههای صنعت نفت، رشد درونزای اقتصاد ملی و توسعۀ بازارهای صادراتی، از آن جمله هستند. به علت درهمتنیدگی زیاد تجهیزات مورد استفاده در بخش بالادستی صنعت نفت و اصول طراحی و تولید فناورانه، در این مطالعه از سیاستهای کلی علم و فناوری برای ارزیابی نظام حقوقی حاکم بر صنایع مزبور استفاده شده است. روش تحقیق بر پایۀ مدلی مفهومی است که در چارچوب سیاستهای علم و فناوری و با نظرداشت به چالشهای صنعت ساخت تجهیزات مذکور، نظام حقوقی ناظر بر این صنایع را بررسی میکند. این مطالعه، نقاط ضعف نظام حقوقی موصوف را برشمرده و پیشنهادهایی در حمایت از صنعت ساخت تجهیزات صنایع بالادستی نفت کشور ارائه میدهد.
The oil industry is the most effective and largest industry in Iran and is without a doubt the most important industry of the country in terms of economic, political and national security. However, the country’s upstream oil industry manufacturing sector is still remarkably dependent to abroad. There are several reasons to convince us that the production of oil industry equipment’s inside the country is consequential, among them, reducing the costs of oil industry, endogenous growth of national economy and expansion of export markets. The research method is based on a conceptual model, working within the framework of science and technology policies, and it endeavors to review the legal system applicable to these industries, keeping note of the severe challenges faced in production of equipment used in the said industry. This study assesses states and their legal system's weaknesses and provides recommendations in support of the country's upstream oil industry equipment.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68058_10632d7c5dfc1f514ecc08e5056677f1.pdf
الگوی قرارداد خدمت
الگوی قرارداد نفتی ایران
ساخت داخلی تجهیزات صنایع بالادستی نفت
سیاستهای کلی علم و فناوری
Overall Policy of Science and Technology
Domestic Production of Oil and Gas Upstream Equipment in Iran
Iran Petroleum Contracts
Service Contracts
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق انرژی
2538-3140
2538-3159
2018-03-21
4
1
241
265
10.22059/jrels.2018.246512.164
68059
ISI
قرارداد ائتلاف استراتژیک در حقوق تجارت بینالملل با تأکید بر صنعت نفت و گاز
Strategic Alliance and Its Nature in International Trade (with Emphasis on Oil and Gas Industry)
جعفر نوری یوشانلویی
jafarnory@ut.ac.ir
1
سمیرا غلام دخت
samiragholamdokht@gmail.com
2
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران
نگاهی اجمالی به عرصۀ صنعت نفت و گاز نشان میدهد که شرکتهای نفتی رفتهرفته به سمت همکاریهای درازمدت گام برمیدارند. ائتلاف استراتژیک هم یکی از مهمترین بسترهای اینگونه همکاریها به شمار میرود. اگرچه به طور پیوسته بر شمار و اهمیت این دست از قراردادها افزوده میشود، مفهوم آن تاکنون با نیازهای صنعت نفت و گاز تطبیق داده نشده و در مقابل، این صنعت از کاربردهای آن، دستکم در کشور ایران، بیبهره مانده است. به فرض انطباق آنها با فعالیتهای نفت و گاز، تشخیص ماهیت آن نیز همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و همواره این پرسش را به ذهن میآورد که آیا ائتلاف استراتژیک، قرارداد خاصی در کنار سایر قراردادهاست یا ساختاری کلی است که انواع گوناگونی از قراردادها، زیرمجموعۀ آن قرار میگیرد؟ بیگمان با تحلیل ماهیت آن میتوان اهداف همگرایی و کارایی ائتلاف استراتژیک در صنعت نفت و گاز را نیز تبیین کرد. با توجه به مجموع بررسیهای انجامشده، میتوان پذیرفت که قراردادهای ائتلاف استراتژیک دارای مفهوم و ماهیتی خاص و مجزا از سایر قراردادهاست اما حسب مورد باید بر فعالیتهای نفت و گاز تطبیق داده شود.
A glance at oil and gas industry indicates that oil and gas companies are gradually moving towards long-term collaborations. Strategic alliance is the main instrument for these broad collaborations. Although the number and importance of strategic alliances in oil and gas industry are continuously increased, but it has not been adapted with the needs of oil and gas industry and consequently this industry has not been able to use its capabilities, at least in Iran. Although it adapts to the needs of oil and gas industry, the nature of strategic alliances is still vague and this question comes to mind that whether strategic alliance is a kind of contract alongside others or is a general structure that involves different kinds of contracts? Certainly with analysis of its nature, we can determine its purpose of convergence and efficiency. According to studies, strategic alliance is a kind of contract that has specific and distinct nature from other contracts.
https://jrels.ut.ac.ir/article_68059_da0ae28fe3ced236a1a8a19867d0c525.pdf
ائتلاف استراتژیک
تجارت بینالملل
حقوق نفت و گاز
قرارداد رابطهای
قرارداد مشارکت
Strategic alliance
International Trade
Oil and Gas Law
Partnership
Relational Contract