دانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321THE IMPACT OF HUMAN RIGHTS COMPONENTS ON THE INTERNATIONAL ENERGY ORGANIZATIONS WITH THE EMPHASIS ON OPECتأثیر مؤلفههای حقوق بشری بر سازمانهای بینالمللی انرژی با تأکید بر اوپک1197442910.22059/jrels.2019.267750.237FAبهرامپشمیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان0000-0002-0803-9132پیمانبلوریاستادیار گروه حقوق بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانحجتسلیمی ترکمانیاستادیار حقوق بینالملل دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20181216The gradual development of international law towards the realization of human rights is in such a way that the <em>jus cogens</em> of international law gradually take on human rights. With this enormous transformation, the role of international organizations such as OPEC on development and poverty alleviation is worth paying attention. With the above assumptions and considering the requirements of OPEC for compliance with human rights, this article investigates the normative and practical approaches of the organization and concludes that OPEC, either in the form of commercial companies or in the form of international organizations, is required to respect human rights. However, at the same time, OPEC has neglected to pay attention to all generations of human rights.روند توسعۀ تدریجی حقوق بینالملل به سمت تحقق حقوق بشر به نحوی است که قواعد آمرۀ حقوق بینالملل رفتهرفته رنگ و بوی حقوق بشری میگیرد. با این تحول بزرگ، نقش سازمانهای بینالمللی همچون اوپک در امر توسعه و کاهش فقر درخور توجه است. از سویی، به جهت اینکه بهبود حقوق بشر محیط مناسبی برای توسعۀ اقتصادی را فراهم میکند، نقش اوپک در قامت یک سازمان اقتصادی نیز پررنگتر میشود. مقالۀ پیش رو، با مفروضات بالا و با ملاحظه موجبات پایبندی اوپک به رعایت حقوق بشر، به بررسی رویکرد هنجاری و عملی این سازمان میپردازد و به این نتیجه میرسد که اوپک، چه در قالب شرکتهای تجاری و چه در قالب سازمانهای بینالمللی، ملزم به رعایت حقوق بشر است؛ اما در عین حال، از توجه توأمان به همه نسلهای مختلف حقوق بشر غافل بوده است.https://jrels.ut.ac.ir/article_74429_b70c07b93757cee7d3b2b3c5b8d31a00.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321PROCEDURES FOR JUDICIAL REVIEW AND COMPENSATION FOR DAMAGES CAUSED BY OIL POLLUTION AT SEA (WITH AN EMPHASIS ON THE HIGH SEAS)نحوۀ رسیدگی قضایی و جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی در دریا با تأکید بر دریای آزاد21417443010.22059/jrels.2019.269504.241FAپیمانحکیم زاده خوئیاستادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0002-0971-5921خدیجهاسدزادهکارشناس ارشد گروه حقوق خصوصی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20181216Oil is the main cause of pollution of the seas and some of the most important sources this sort of pollution are the ones derived from ships and pollution from activities on the seabed. Civil liability arising from oil pollution at sea is an issue with complicated dimensions, which has led to efforts of international community, particularly the coastal countries for many years. Given the fluid nature of seawater, oil pollution leads to heavy damages to the marine environment and the economy of coastal countries. Therefore, compensation of the damage and prevention of oil pollution is considered as one of the important functions of civil liability. The aim of this study is investigating of compensation of damages caused by oil pollution through insurance agencies, P&I clubs and judicial processes concerning oil pollution and court rulings in this matter.نفت از عمدهترین علتهای آلودگی دریاهاست و از جمله مهمترین منابع آلودگی نفتی دریاها، میتوان به آلودگی ناشی از کشتیها و آلودگی ناشی از فعالیت در بستر دریاها اشاره کرد. مسئولیت مدنی ناشی از آلودگی نفتی در دریا، مسئلهای است که ابعاد پیچیدهای دارد که سالهاست مجامع بینالمللی و به ویژه کشورهای ساحلی را به تکاپو انداخته است. با توجه به اینکه آلودگی نفتی به جهت ماهیت سیال آب دریا، خسارت بسیار سنگینی را متوجه محیط زیست دریا و اقتصاد کشورهای ساحلی میکند، بنابراین جبران خسارت و پیشگیری از آن به عنوان یکی از کارکردهای مهم مسئولیت مدنی مورد توجه است. در این نوشتار، به بررسی انواع خسارتهای ناشی از آلودگی نفتی و نحوۀ جبران خسارت و منابع جبرانکنندۀ آن، ازجمله بیمهها و کلوپهای P&I و همچنین فرایند رسیدگی قضایی به آلودگی نفتی و دادگاههای حاکم بر آن در دریاها پرداخته شده است.https://jrels.ut.ac.ir/article_74430_debebd057df8425cc524a89a2f5f804c.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321PIERCING THE CORPORATE VEIL IN EU LAWS AND LEGAL PRECEDENT IN RELATION TO SANCTIONING THE SUBSIDIARIES OF THE NATIONAL IRANIAN COMPANYخرق حجاب شرکتی در قوانین و رویۀ اتحادیۀ اروپایی در خصوص تحریم شرکتهای زیرمجموعۀ شرکت ملی نفت ایران43607443110.22059/jrels.2019.279555.277FAسید محمد حسنرضویاستادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-6134-653Xمحمد رضاسالاریکارشناس ارشد حقوق نفت و گاز دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-5813-1933Journal Article20190507Nuclear-related economic sanctions of EU against Iran were a set of restrictive measures, the negative impact of which was felt more in Iran’s oil and gas sector, it being the main income-generating sector of Iran’s economy. These sanctions were applied to the extent that the designated entities were not only prohibited from doing any transaction with elements within the EU jurisdictions, but also all their assets and economic resources were frozen. This article reviews the relevant laws and legal precedents which have been formed over the sanction’s disputes and delisting cases by studying the legal elements of designating an entity and the legal situation of Iranian oil companies under EU Sanctions. The paper at hand endeavors to present a better picture of the reason and logic behind listing of Iranian oil companies in the EU list of designated entities.تحریمهای هستهای اتحادیۀ اروپایی، مجموعهای از اقدامات محدودکننده بود که آثار سوء آن، بیش از هر بخش دیگری از کشور، در صنعت نفت ایران که صنعت اصلی کسب درآمد کشور است، نمایان شد. این اقدامات محدودکننده تا بدانجا پیش رفت که شرکتهای مشمول تحریمها، نه تنها از انجام هرگونه معامله و سودآوری در حوزۀ صلاحیت اتحادیه منع شدند، بلکه تمامی داراییها و منابع آنها نیز توقیف شد. مقالۀ پیش رو، میکوشد با بررسی قوانین و رویۀ قضایی شکلگرفته از دعاوی تحریمی، معیارهای حقوقی تحت شمول تحریم قرار گرفتن را استخراج کرده و با وضعیت شرکتهای مورد نظر تطبیق دهد تا تصویر روشنی از چرایی تحریم شدن شرکتهای نفتی ایرانی در اتحادیۀ اروپا ترسیم شود.https://jrels.ut.ac.ir/article_74431_434fa1d690ee286289bee77725c663a1.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321THE LEGAL DIMENSIONS OF OFFSHORE DECOMMISSIONING, FLOATING, PRODUCTION, PROCESSING AND OFFLOADING OIL AND GAS UNITSابعاد حقوقی برچیدن واحدهای شناور تولید، فرآورش و ذخیرهسازی نفت و گاز فراساحلی61767443210.22059/jrels.2019.287885.302FAمحمدساردوئی نسبدانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران (پردیس فارابی)0009-0007-0837-0144اصغرکاظمیدانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران (پردیس فارابی)Journal Article20190827Decommissioning floating production, processing, storage and offloading of oil and gas units as new phenomena and follow the technical rules related to the legal regime of the marine and oil and gas industries. The legal regime applicable to these units in International and domestic systems is a challenging one, because these units are subject to various local laws and international conventions that seek different objectives. In some countries, they are subject to the legal regime of marine structures, while in some others they follow the legal regime of ships. At present, considering the discrepancies in the approaches of States and the ambiguity of the legal status of these units on the one hand, and in the absence of a comprehensive international convention or international customs on the other, the unification of the rules relating to these units seems unlikely in the near future. Nevertheless, in the current situation it seems appropriate if one can apply the legal status of marine structures and installations to the floating production, processing, storage and offloading units with due regard to the technical complexity, objective of the instruction, and type of function.برچیدن واحدهای شناور تولید، فرآورش و ذخیرهسازی نفت و گاز به عنوان پدیدههایی اختلافی مطرح هستند و با توجه به ویژگیهای فنی، از رژیم حقوقی صنعت دریایی و صنعت نفت و گاز تبعیت میکنند. رژیم حقوقی حاکم بر این واحدها، از حیث بینالمللی و نظامهای حقوقی کشورها، از موضوعات چالشبرانگیز است؛ چه این واحدها براساس اهداف کنوانسیونها و نظامهای حقوقی کشورها، موضوع رژیمهای حقوقی متفاوت قرار میگیرند. در برخی کشورها از رژیم حقوقی سازهها و تأسیسات نفتی فراساحلی و در برخی دیگر از رژیم حقوقی کشتی تبعیت میکنند. امروزه با توجه به رویکرد متفاوت دولتها و ابهام در وضعیت حقوقی این واحدها، و با توجه به نبود کنوانسیون و عرف بینالمللی مربوط به آنها، از یکسو و پیچیدگی رژیم حقوقی این واحدها، از سوی دیگر، ایجاد قواعد یکسان در حقوق کشورها و رویه و عرف بینالمللی در زمانی نزدیک ممکن نیست و در نتیجه، در موقعیت کنونی قواعد حاکم بر برچیدن تأسیسات نفتی فراساحلی در برخی موارد، با در نظرگرفتن پیچیدگیها و ویژگیهای فنی، اهداف ساخت و نوع عملکرد بر این واحدها قابل اعمال است.https://jrels.ut.ac.ir/article_74432_9fa644d4e9aeddfe35f569779c02aafa.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321THE ROLE OF INVESTMENT ARBITRATION IN CONCEPTULIZATION AND INTREPRETATION OF THE PRINCIPLE OF PUBLIC PARTICIPATION IN OIL DISPUTESنقش داوریهای سرمایهگذاری در تفسیر اصل مشارکت عمومی در دعاوی نفتی77917444010.22059/jrels.2019.274849.258FAپرویزساوراییاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی0009-0008-6135-4161مرجانفاضلیدانشآموختۀ دکتری حقوق نفت و گاز دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190213Implementing the principle of public participation in oil disputes requires the participation of individuals or groups of public who are not parties to arbitration. This participation can be realized through the presentation of written submission, access to important arbitration documents and attendance in arbitration hearings. The rules of international arbitration in the recent reforms and bilateral investment treaties in the new generation have taken the course of implementing this principle. This article seeks to analyze implementation of the principle of participation in the framework of arbitration proceedings. In this paper, two petroleum cases has been reviewed; One has been ruled by a arbitration tribunal to enforce the principle of public participation and the other have rejected this principle. The study indicates, firstly, the importance of stipulating the principle of participation in arbitration rules and investment treaties, and secondly demonstrates tribunals’ lack of willingness to implement the rule of article 31(3) of the Vienna Convention. In <em>LonePine v. Canada</em>, despite the investor's disagreement, tribunal accepted the written submission of the two NGOs based on ICSID Article 37 and NAFTA's statement. However, in <em>Chevron v. Ecuador</em>, the public were not allowed to participate. The silence of the Ecuador-US BIT as well as the implicit authority set forth in Article 15 of UNCITRAL (1976) could be regarded as grounds for this rejection.اجرای اصل مشارکت عمومی در داوریهای مربوط به اختلافات نفتی، مستلزم این است که اشخاص یا گروههایی از عموم مردم که طرف داوری نیستند، بتوانند از طریق تقدیم لایحۀ کتبی، دسترسی به اسناد مهم داوری و حضور در جلسۀ رسیدگی، در جریان داوری مشارکت داشته باشند. قواعد داوری سرمایهگذاری طی اصلاحات اخیر و معاهدات دوجانبۀ سرمایهگذاری در نسل جدید خود به سوی اجرای این اصل گام برداشتهاند. مقالۀ پیش رو، به دنبال تحلیل نقش مراجع داوری سرمایهگذاری در اجرای اصل مشارکت در رویۀ داوریهای نفتی است. بررسی دو قضیۀ نفتی منتشرشده که دیوان داوری در یکی، به اجرای اصل مشارکت عمومی و در دیگری، به رد این اصل حکم داده، نشانۀ دو مطلب است: 1. اهمیت تصریح به اصل مشارکت در قواعد داوری و معاهدات سرمایهگذاری؛ 2. عدم تمایل دیوانهای داوری به استفاده از قاعدۀ بند ۳ مادۀ ۳۱ کنوانسیون وین در تفسیر معاهداتی که نسبت به اجرای اصل مشارکت ساکت هستند. در قضیۀ لونپاین علیه کانادا، با وجود مخالفت سرمایهگذار، دیوان داوری بر مبنای صراحت مادۀ ۳۷ ایکسید و بیانیۀ نفتا در مشارکت ثالث، لایحۀ کتبی دو سازمان مردمنهاد را پذیرفت. اما در مقابل، در قضیۀ شورون علیه اکوادور، عموم از مشارکت در داوری نفتی بازماندند. سکوت معاهدۀ سرمایهگذاری اکوادور- ایالات متحده در مورد امکان مشارکت عمومی و همچنین ضمنی و کلی بودن اختیار داوری مندرج در مادۀ ۱۵ قواعد آنسیترال سال ۱۹۷۶، میتواند از دلایل رد شدن مشارکت عمومی در این قضیه در سال ۲۰۱۱ شمرده شود.https://jrels.ut.ac.ir/article_74440_aa7b9bf5635b9fc1ed369744229f7e98.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321THE OBJECTIVES AND INTERESTS OF OIL COUNTRIES & INTERNATIONAL OIL COMPANIES IN OIL CONTRACTSمنافع و اهداف کشورهای دارای منابع نفتی و شرکتهای بینالمللی نفتی در انعقاد قراردادهای نفت و گاز931137444910.22059/jrels.2019.276800.268FAمصطفیسلیمی فراستاد گروه اقتصاد دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهدتقیابراهیمی سالاریاستادیار گروه اقتصاد دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهدسید محمدموسیمطلبیدانشجوی دکتری گروه اقتصاد دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190511This paper aims to identify the objectives and interests of oil countries (especially Iran), international oil companies in oil and gas contracts. The methods is documentation and structured interview with the specialists. The conclusion shows that the objectives and interests of the two parties are very diverse. For the host country, these objectives and benefits include revenues and costs, technology, the domestic economy, and technical, economic, and financial exploitation of reservoirs, as well as information. The objectives and interests of companies are included revenues and costs, technology, the economy of the motherland, the preservation of monopolies, and information. Therefore, it is necessary to consider the appropriate strategies for reaching the objectives and benefits in setting up oil contracts, especially during negotiations.مقالۀ پیش رو، به منظور شناسایی اهداف و منافع کشورهای نفتی، به ویژه ایران، در انعقاد قراردادهای حوزههای اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید نفت و گاز با شرکتهای بینالمللی در مقابل اهداف و منافع آنها، سامان یافته است. این پژوهش، از دو روش اسنادی و کتابخانهای و نیز پیمایشی با مصاحبۀ ساختاریافته با نخبگان انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد اهداف و منافع دو طرف قرارداد بسیار گوناگون است. این اهداف و منافع برای کشور میزبان، حوزۀ درآمدها و هزینهها، فناوری، اقتصاد داخلی، بهرهبرداری فنی، اقتصادی و صیانتی از مخازن و نیز کسب اطلاعات را دربر میگیرد. در مقابل، اهداف و منافع شرکتها، حوزۀ درآمدها و هزینهها، فناوری، اقتصاد کشور مادر، حفظ انحصارات و نیز اطلاعات را شامل میشود. بنابراین، لازم است راهبردهای مناسب برای رسیدن به اهداف و منافع در تنظیم و تدوین قراردادهای نفتی نیز در طول مذاکرات مورد توجه قرار گیرد که نوشتار حاضر در این باره پیشنهادهایی را ارائه داده است.https://jrels.ut.ac.ir/article_74449_fbaa95aa1f1b80fe878ebd41f4d604d5.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321CONTRACTUAL MECHANISMS FOR FLEXIBILITY IN DAY RATE DRILLING CONTRACTSسازوکارهای قراردادی جهت ایجاد انعطافپذیری در قراردادهای حفاری روزانه1151297444110.22059/jrels.2019.258303.208FAفریدهشعبانی جهرمیاستادیار گروه حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهرانفریدشعبانی جهرمیدانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20180612Flexibility in long-term contracts of energy sector has importance, which can guarantee their proper contractual performance. Drilling contracts as secondary upstream contracts are being influenced by oil price fluctuation. This matter not only affects contractual balance but also is in contrast with underlying mutual agreement regarding applying of rates equal to market rates. Therefore, proper contractual mechanisms shall be incorporated in contracts to make possible the adjustment and modification of contractual rates in accordance with market conditions. Determining a suitable index for adopting rates and setting dimension for modification of rates can provide required flexibility in these contracts. In addition to using renegotiation as an independent clause, it can be used as a supplementary clause to manage the inefficiency of using adaptation clause. However, this article aims to examine day rate drilling contracts and proper mechanism for modification of them. انعطافپذیری در قراردادهای حوزۀ انرژی اهمیت بسزایی دارد که میتواند تضمینکنندۀ تداوم و اجرای مناسب آنها باشد. این موضوع در قراردادهای بلندمدت چشمگیرتر است. قراردادهای حفاری نیز که از قراردادهای بالادستی فرعی است، گاهی مشمول مفهوم قراردادهای بلندمدت قرار میگیرد؛ از این رو، باید فروض مختلف و به تبع آن، سازوکارهای قراردادی مناسب برای ایجاد انعطافپذیری در آنها پیشبینی شود. با توجه به تغییرات احتمالی، به ویژه در شرح کار، شرایط اجرای عملیات و بهای نفت، طراحی قراردادهای منعطف و پیشبینی شروط مناسب جهت تداوم قراردادی و یا حفظ تعادل آن، امری ضروری است. پیشبینی نرخهای احتیاطی، نرخ مشروط، امکان تعدیل، مذاکرۀ مجدد و تعلیق، میتواند از مهمترین سازوکارهای ایجاد انعطافپذیری باشد. بنابراین، هدف مقالۀ پیش رو، بررسی قراردادهای حفاری روزانه و سازوکارهای مناسب در جهت پویایی این دست قراردادهاست.https://jrels.ut.ac.ir/article_74441_fd36758ac2e9e73c276b009799889b55.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321THE RELATION BETWEEN WATER SECURITY AND NATURAL DISASTERS IN INTERNATIONAL LAWرابطۀ امنیت آب و بلایای طبیعی در حقوق بینالملل1311547444210.22059/jrels.2019.274732.257FAمصطفیفضائلیدانشیار گروه حقوق بینالملل دانشکدۀ حقوق دانشگاه قممهنازرشیدیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشکدۀ حقوق دانشگاه قمJournal Article20190213Natural and man-made disasters are an inevitable part of life which threaten various dimensions of human life. Nowadays, increasing water crisis, in all around the world, attracts the attention of international community to the issue of water security and the role of disaster management in the sense of preparedness, response and reconstruction in order to reduce the impact of disasters in accessing water security has been taken into consideration. This investigation has studied interaction of water security and disaster management and explored the applicable rules of International law in this topic. The descriptive and analytical studies of the authors shows that, there is no binding coherent legal document on disaster management in international law. However, some provisions of various areas of it including international human rights, international environmental law, international law of transboundary water resources and the like impose obligations on international actors, particularly States, in the various stages of disasters including, before, during and after them. This plays a significant role in providing water security. Even though, ensuring compliance with these obligations is an important challenge that requires an effort at the global level.بلایای طبیعی و انسانی بخش گریزناپذیری از حیات است که ابعاد گوناگون زندگی انسانها را تهدید میکند. امروزه با افزایش میزان بحران آب در جهان، توجه جامعۀ بینالمللی به موضوع امنیت آب جلب شده و نقش مدیریت بلایا، به معنای آمادگی، واکنش و بازسازی به منظور کاهش آثار بلایا، در حصول امنیت آب مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش، به بررسی رابطۀ متقابل امنیت آب و مدیریت بلایا و کنکاش در قواعد ذیربطِ حقوق بینالملل موضوعه پرداخته است. دستاورد بررسیهای توصیفی و تحلیلی نگارندگان، حاکی از آن است که گرچه تاکنون سند حقوقی الزامآور یکپارچهای در موضوع مدیریت بلایا در حقوق بینالملل شکل نگرفته است، اما برخی از قواعد شاخههای مختلف این حقوق، از جمله حقوق بینالملل بشر، حقوق بینالملل محیط زیست، حقوق بینالملل منابع آبی فرامرزی، تعهداتی را در مراحل مختلف مربوط به بلایا، یعنی پیش از وقوع آنها، در هنگام وقوع و پس از آن، بر عهدۀ بازیگران عرصۀ بینالمللی، به ویژه دولتها، قرار میدهد که در تأمین امنیت آب نقش بسزایی دارد؛ هرچند تضمین پاسداشت این تعهدات، خود چالشی مهم است که نیازمند چارهاندیشی جهانی است.https://jrels.ut.ac.ir/article_74442_87b8672d9d4bbe6df6a1110e0744db95.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321ROLE OF THE ITLOS IN THE DISPUTE SETTLEMENT MECHANISM OF THE 1982 UN CONVENTIONنقش دیوان بینالمللی حقوق دریاها در نظام حلوفصل اختلافات کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد1551747444310.22059/jrels.2019.274113.256FAمحمدمهدیمرادیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)محمودجلالیدانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان0000-0001-5441-4012Journal Article20190216In today's world, the role of the seas and oceans in the livelihood and the process of development is essential and undeniable. Considering the diversity in operations and the probability of disagreements among countries, the existence of an international tribunal is required. The UN Convention on the Law of the Seas is the most important and comprehensive instrument on the law of the seas, providing a diverse and efficient system for settlement of international disputes of the field. The International Tribunal for the law of the Sea (ITLOS), as an independent judicial body, is one of the methods proposed in this Convention. The Tribunal not only can play an important role as a judicial forum of dispute settlement but also can assist in the formation of customary international law and practice and in turn development of international law. In fact, this Tribunal can go beyond a court and act as one of the most effective and appropriate instruments for implementing the rules of the law of the seas with varying conditions.در دنیای امروز نقش دریاها و اقیانوسها در زندگی جاری و روند توسعه، مهم و انکارناپذیر است. با عنایت به تنوع بهرهبرداریها و احتمال بروز اختلاف میان کشورها، وجود دیوانی بینالمللی ضروری است. کنوانسیون حقوق دریاها، مهمترین و جامعترین سند موجود در مورد حقوق دریاهاست که یک سامانۀ کامل، متنوع و کارآمد در زمینۀ حلوفصل اختلافات بینالمللی پیشبینی کرده است. دیوان بینالمللی حقوق دریاها به عنوان نهاد قضایی مستقل، از روشهای پیشبینیشده در این کنوانسیون است. این دیوان، افزون بر آن که مرجعی قضایی برای حلوفصل اختلافات بینالمللی در زمینۀ دریاهاست، میتواند از طریق ایجاد عرف و رویۀ یکسان در توسعۀ حقوق بینالملل دریاها نقش مهمی را ایفا نموده و یکی از مؤثرترین و مناسبترین ابزارهای تطبیق قواعد حقوق دریاها با شرایط متغیر موجود باشد.https://jrels.ut.ac.ir/article_74443_a1b90d93545aec41af0210cfd6855d9f.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321THE LEGAL REGIME OF THE NUCLEAR TESTS BAN IN INTERNATIONAL LAWنظام حقوقی حاکم بر ممنوعیت آزمایشهای هستهای در حقوق بینالملل1751937444410.22059/jrels.2019.252787.187FAسید مصطفیمشکاتدکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم0000-0003-1013-9340احمدرمضانیاستادیار حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق دانشگاه علم و فرهنگسهرابصلاحیاستادیار حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق دانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20180506Nuclear testing is not only a threat to peace and security of the world, but it could cause different levels of environmental pollution in accordance with the forms of its occurrence. The activists of international law regime have created the Antarctic Treaty, the Partial Nuclear Test Ban Treaty (PTBT), the Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty (CTBT), and The Prohibition of Nuclear Weapons (TPNW) in 1959, 1963, 1996, and 2017, respectively. These documents although valuable, have inadequacies and ambiguities that impede them from creating a suitable legal strategy to confront nuclear testing. Accordingly, the most important flaws of the aforementioned treaties are a lack of transparent definition of nuclear tests and explosions and their scope, the neglect of civil responsibility and the drawing up of the mechanism for compensating for nuclear tests, the creation of difficult conditions for their entry into force and, the possibility of a withdrawal clause. In addition to the contractual defects of international law, there is no explicit mandate to ban nuclear testing among other sources of international law. Therefore, in this essay, the aim of the authors is to recognize and remove the flaws in the field of nuclear testing by explaining the legal system governing the prohibition of this type of testing in international law.آزمایش هستهای، نه تنها تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی به شمار میآید، بلکه متناسب با روشی که انجام میشود، درجههای مختلفی از آلودگی زیستمحیطی را نیز پدید میآورد. بدینمنظور، اگرچه کنشگران نظام حقوق بینالملل با انشای معاهدههای قطب جنوب، منع موقتی، جامع آزمایش هستهای و منع سلاح هستهای به ترتیب در سالهای 1959، 1963، 1996 و 2017، ممنوعانگاری آزمایشهای هستهای را در دستور کار قرار دادند، ما اسناد مذکور دارای چنان نارساییها و ابهامهایی هستند که هنوز نتوانستهاند راهبرد حقوقی شایستهای را در برابر آزمایشهای هستهای به وجود آورند. از این رو، مهمترین آسیبهای معاهدات یادشده را حسب مورد عدم تعریف آزمایش و انفجار هستهای و تعیین قلمرو آن، غفلت از تبیین مسئولیت مدنی و سازوکار جبران خسارت ناشی از آزمایشهای هستهای، ایجاد شرایط دشوار برای لازمالاجراشدن و امکان شرط انصراف تشکیل میدهند. افزون بر نارساییهای حقوق بینالمللِ قراردادی، در میان سایر منابع حقوق بینالملل نیز حکم صریحی مبنی بر ممنوعیت آزمایش هستهای دیده نمیشود. با این اوصاف، در جستار پیش رو، بر آنیم تا با تبیین نظام حقوقی حاکم بر ممنوعیت آزمایشهای هستهای در حقوق بینالملل، مهمترین آسیبهای آن را انشا و راهکارهایی برای آنها ارائه کنیم.https://jrels.ut.ac.ir/article_74444_2c3097087ddb812321be5df9d89946e8.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321THE NEW APPROACH IN LEGAL ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL CLAUSES IN PETROLEUM CONTRACTSرویکردی نو در تحلیل حقوقی شروط زیستمحیطی قراردادهای نفتی1952217444510.22059/jrels.2019.252908.188FAسید فضلاللهموسویاستاد گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0002-2249-5943مجتبیعینیدانشجوی دکتری تخصصی حقوق نفت و گاز دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0009-0006-4190-346XJournal Article20180227Environmental protection is an important aspect of sustainable development that should be considered in all economic activities, including petroleum projects. The environmental clauses of petroleum contracts, despite being largely influenced by international unified standards, have various faces on different contracts and projects. The most important of environmental issues are the following: Environmental governing law, the plans and program that the contractor must comply with, environmental management requirements for the project that seek to deal effectively with environmental problems and finally, civil liability due to environmental damages, its foundations and its limitations. This article attempts to examine environmental issues, with emphasis on new petroleum contracts and some environmental claims.حفاظت از محیط زیست یکی از ابعاد مهم توسعۀ پایدار است که در تمامی فعالیتهای اقتصادی، بهویژه پروژههای نفتی باید مورد توجه قرار گیرد. شروط زیستمحیطی قراردادهای نفتی با اینکه تا حدود زیادی متأثر از معیارهای همسان بینالمللی است، در قراردادها و پروژههای مختلف جلوههای گوناگونی به خود میگیرد. ضوابط حاکم بر محیط زیست، طرحها و برنامههایی که پیمانکار ملزم به تبعیت از اجرای آنهاست، لوازم مدیریت زیستمحیطی پروژه که به دنبال رویارویی مؤثر با مشکلات زیستمحیطی است و در پایان، مسئولیت ناشی از خسارتهای زیستمحیطی، مبانی و حدود آن، مهمترین موضوعات زیستمحیطی است که در قراردادهای نفتی بهتفصیل از آن بحث میشود و تحلیل مسائل آن با تأکید بر قراردادهای نفتی جدید و برخی دعاوی زیستمحیطی، موضوع بررسی مقالۀ پیش روست.https://jrels.ut.ac.ir/article_74445_469ae1aba4ab798aa853daf4d94b550d.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق انرژی2538-31405120190321NATIONAL AND INTERNATIONAL REQUIREMENTS FOR MARITIME TRANSPORTATION OF HYDROCARBONSالزامات داخلی و بینالمللیِ حملونقل دریاییِ مواد هیدروکربوری2232497444610.22059/jrels.2019.268300.238FAجعفرنوری یوشانلوییدانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0003-1727-6110عبدالحسینایرانی فتح آبادکارشناس ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران (پردیس البرز)Journal Article20181208As there are many differences between oil and gas law on the one hand, and international trade law on the other, oil and gas transportation law and therefore oil and gas maritime transportation law has exclusive specifications in comparison with maritime law. In the article, authors try to list these specifications. These are related to type of contract, different clauses including technical, compliance, immunity and limitation of liability. In addition, safety standards, specific incoterms, WTO regulations, experienced personnel, various costs, import facilitations, and damages of transportation are inspected. These specifications should be considered while formation of contracts, therefore contractual risks would be managed, controlled and decreased.همچنان که حقوق نفت و گاز با حقوق تجارت بینالملل تفاوتهای متعددی دارد، حقوق حملونقل نفت و گاز و به طور ویژه، حقوق حملونقل دریایی آن نیز در مقایسه با قراردادهای حملونقل دارای ویژگیهای خاصی است. این ویژگیها از یکسو، در ضرورت عملی استفاده از قالبهای قراردادی خاص، محدودیت انتخاب طرف قرارداد و شروط منحصر به فرد نمایان میشود که رعایت شروط فنی، شرط تبعیت، شرط مصونیت حاکمیتی و شرط تحدید مسئولیت مالک کشتی، از مصادیق روشن آن است. از سوی دیگر، ویژگیهای خاص حملونقل دریایی نفت و گاز ناظر به معیارهای ایمنی خاص داخلی و بینالمللی، اینکوترمز اختصاصی، الزامات سازمان جهانی تجارت و محدودیتهای قانونی بینالمللی است. سرانجام، این ویژگیها، به ضرورت استفاده از نیروی انسانی متخصص، هزینههای متفاوت، تسهیلات وارداتی و زیانهای خاص ناشی از دریایی بودن حملونقل نفت و گاز مربوط میشود. این وجوه ممیزۀ انتقال دریایی نفت و گاز ایجاب میکند در تنظیم قرارداد، به آنها توجه ویژهای شود تا ریسک قراردادی احتمالی تا حد ممکن مدیریت شود.https://jrels.ut.ac.ir/article_74446_041b4c56faf1ef27741869137c3119a0.pdf